احیای امر iبه معروف و نهی از منکر بیانگر حیات و سرزندگی جامعه

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

44-138.jpg

یک کارشناس مسائل مذهبی خراسان جنوبی گفت: احیای امر iبه معروف و نهی از منکر بیانگر حیات و سرزندگی جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالرزاق‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، در خصوص امر iبه معروف و نهی از منکر گفت: معروف در واقع کلامی است که از جانب خداوند مورد تایید و تاکید قرار گرفته و منکر از نظر خداوند نوعی نافرمانی محسوب می‌شود.

عبدالرزاق‌نژاد با اشاره iبه این‌که «امر iبه معروف و نهی از منکر دخالت استبدادی در امور دیگران نیست» اظهار کرد: دخالت در امور دیگران هنگامی صورت می­‌گیرد که همراه با فشار غیر منطقی و تحمیل یک نظر غیر مسوولانه iبه اشخاص باشد و امر iبه معروف iبه معنای احساس مسوولیت کردن در برابر آن‌ها است.

وی بیان کرد: در دین اسلام فردی که قصد امر iبه معروف و نهی از منکر نسبت iبه دیگران دارد، باید شرایط و موقعیت مخاطب خود را شناسایی و در واقع فرد باید موقعیت‌شناس و عاقبت‌اندیش باشد، تا دچار مشکل نشود.

این کارشناس مسائل مذهبی خراسان جنوبی با بیان این‌که «برای انجام امر iبه معروف و نهی از منکر دو روش وجود دارد» عنوان کرد: شیوه ایجابی و سلبی دو روش آن محسوب می‌شود که در روش ایجابی باید با زبانی خوش و با تشویق اشخاص، آن‌ها را دعوت iبه امر iبه معروف کنیم و درصورت مفید نبودن کامل این روش باید از روش سلبی که همان برخورد جدی فیزیکی است، استفاده شود.

عبدالرزاق‌نژاد با اشاره iبه آداب انجام این امر اظهار کرد: از جمله آداب انجام امر iبه معروف و نهی از منکر ایجاد پیش زمینه‌ای برای مخاطب است که با توجه iبه موقعیت اشخاص و جایگاه اشخاص در جامعه متفاوت است.

وی بیان کرد: انجام این امر برای همه مسلمانان امری واجب iبه شمار می‌آید که در صورت این‌که این امر واجب کفایی باشد، باید انجام شود.

این کارشناس مسائل مذهبی خراسان جنوبی با بیان این‌که «مسوولان دستگاه‌های اجرایی نقش بسیار مهمی در این خصوص دارند» خاطرنشان کرد: مسوولان باید برای ترویج معروفات و جلوگیری از منکرات برنامه ریزی کرده و با نظارت اجتماعی و پیگیری‌های جدی جلوی اشاعه منکرات را در جامعه بگیرند.

عبدالرزاق‌نژاد یادآور شد: با فرهنگ سازی و گنجاندن موضوع امر iبه معروف و نهی از منکر در کتب درسی، می‌توان جامعه iبه خصوص جوانان را از این موضوع اجتماعی بیشتر آگاه کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.