اخباری کوتاه از گوشه و کنار جهان

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نشست منطقه ای در خصوص اوضاع جمهوری دموکراتیک کنگو شنبه شب بدون رسیدن به پیشرفت خاصی در باره راه حلی پایدار برای ناآرامی های شرق کنگو در کامپالا پایتخت اوگاندا به پایان رسید.

بر اساس این گزارش؛ کمتر از یک سوم از رهبران منطقه ای دعوت شده در این اجلاس حاضر شدند. به این ترتیب موضوع ایجاد یک نیروی بی طرف منطقه ای برای تلاش به منظور احیای صلح در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو حل نشده باقی ماند.

این ایده توسط سران ۱۱ کشور عضو ˈکنفرانس بین المللی منطقه دریاچه بزرگˈ مطرح شده اما پیشرفت زیادی نداشته است. یک گزارش سازمان ملل در ماه ژوئن رواندا را به حمایت از شورشیان مسبب افزایش تنش ها با جمهوری دموکراتیک کنگو متهم کرد.

ˈکیگالیˈ این اتهام را رد کرده و مذاکراتی با ˈکینشازاˈ برای ایجاد یک ˈنیروی بی طرفˈ به منظور برخورد با ناآرامی ها انجام داده است.

شرق جمهوری دموکراتیک کنگو صحنه شورش های تازه ای بوده که نیروهای فعال آن افراد جدا شده از ارتش این کشور هستند که گروهی به نام ˈام ۲۳ˈ را تشکیل داده اند.

* فوران آتش فشان در نیکاراگوئه

ماناگوا – آتش فشان ˈسان کریستوبالˈ در نیکاراگوئه روز شنبه به وقت محلی (بامداد یکشنبه) با سه انفجار فعال شد و ۳ هزار تن از ساکنان منطقه اطراف آتش فشان را وادار به ترک خانه های خود کرد.

تصاویر تلویزیونی ستونی از دود و خاکستر برخاسته از آتش فشان را نشان داد. سازمان دفاع شهری نیکاراگوئه اعلام کرد که ۵۰ کامیون و ۳۵۰ نیرو برای کمک به مردم اعزام کرده است.

سان کریستوبال در ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی ماناگوا واقع شده و یکی از فعال ترین آتش فشان های نیکاراگوئه است.

* معرفی آیفون ۵

سان فرانسیسکو – شرکت ˈاپلˈ روز چهارشنبه این هفته به مرکز توجه دنیای فناوری تبدیل می شود چرا که جهان در انتظار معرفی یک ˈآیفونˈ جدید با یک صفحه لمسی بزرگ و زیبا و قابلیت اتصال سریع به شبکه های مخابراتی است.

این محصول جدید که ˈآیفون ۵ˈ نام دارد قرار است در مراسم این شرکت در سان فرانسیسکو معرفی شود اما شرکت اپل صحبت زیادی در باره آن نکرده است.

شایعات حاکی از این است که این محصول صفحه لمسی بزرگتری نسبت به نمونه قبلی دارد و تا پایان ماه جاری میلادی در دسترس خواهد بود.

* بالن سواری فعالان سیاسی کره جنوبی در مرز کره شمالی

سئول – فعالان سیاسی در کره جنوبی روز یکشنبه همزمان با شصت و چهارمین سالگرد برپایی رژیم کره شمالی بالن هایی را در منطقه مرزی با کره شمالی به پرواز در آوردند که برگه هایی حاوی انتقاد از خاندان حاکم ˈکیمˈ در کره شمالی حمل می کردند.

حدود ۱۰ فعال سیاسی شامل جدا شدگان از کره شمالی در سئول ۱۰ بالن بزرگ حامل ۲۰۰ هزار برگه کوچک و ۳۰۰ دی.وی.دی را در پارک ˈایمجینگاکˈ در نزدیکی مرز به شدت نظامی با کره شمالی به پرواز در آوردند.

* تلفات ناشی از سیل در نیجریه

کانو (نیجریه) – آمار قربانیان سیلاب در شرق نیجریه در پی بارانهای شدید و آزادسازی آب از یک سد در کشور کامرون ، به ۳۰ نفر رسید و همچین حدود ۱۲۰ هزار نفر نیز آواره شده اند.

مقامات کشور کامرون در همسایگی نیجریه در اواخر ماه اوت چند هفته پس از هشدار به نیجریه ، آب سد ˈلاگدوˈ را آزاد کردند که این اقدام به سیلاب در امتداد رودخانه ˈبنوˈ در نیجریه منجر شد.

ˈشادراچ دانیلˈ رئیس اداره سوانح در ایالت ˈآداماواˈ نیجریه گفت: تا کنون ۳۰ مورد مرگ بر اثر این سیلاب را ثبت کرده ایم.

* انتخابات پارلمانی آزمایشی در هنگ کنگ

هنگ کنگ – مردم هنگ کنگ روز یکشنبه در انتخابات پارلمانی که آزمایشی برای دولت طرفدار پکن محسوب می شود شرکت کردند.

دولت هنگ کنگ از زمان گرفتن قدرت با حمایت پکن در ماه ژوئیه تا کنون با اعتراض هایی رو به رو بوده و رای محکم مردم به احزاب دموکراتیک به عنوان نشانه ای از مخالفت با نفوذ فزاینده چین در امور هنگ کنگ مستعمره سابق انگلیس تلقی خواهد شد.

مترجمام**۱۰۷۸**۱۵۰۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.