اخبار خودرو:جزئیات دلایل گرانی خودرو، ۲ آبان ۹۱

این خبر امروز سه شنبه ۲ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

جزئیات دلایل گرانی خودرو

گلایه ها از افزایش قیمت خودرو بسیار است اما جواب خودروسازها هم روشن است.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو  یکی از خوانندگان خبرانلاین می نویسد: بنده ۱۵ مرداد ماه نسبت iبه ثبت نام یکدستگاه پراید گاز سوز با شرایط زیر اقدام نمودم: ۵۰۰۰۰۰۰ تومان پول نقد و ۴۰۰۰۰۰۰ تومان وام. مانده حساب ۱۸۳۰۰۰۰٫
حال قیمت ها را بیش از ۲۰۰۰۰۰۰ تومان بسیار نمودنند. با توجه iبه شرایط ذیل چرا من باید بدبخت شوم
۱- سایپا ۴ ماه پیش از ثبت نام افزایش قیمت داده بود و من که کف دستم را بو نکرده بودم که این شرکت هر روز می خواهد قیمت را بالا ببرد
۲ – دستمزد و قیمت سوخت افزایش نیافته بود
۳- مگر سایپا مواد خام را مثل نان بربری هر روز گرم میخرد که این افزایش تازه نرخ ارز در مواد اولیه ان نقش داشته باشد یعنی اینکه سایپا مواد اولیه خود را حد اقل ۶ ماه پیش می خرد که در ان وقت حتی تا همین اواخر با نرخ ۱۲۲۶ بوده است ۴- فلسفه دادن ۴۰۰۰۰۰۰ تومان وام و افزایش دوم را بپرسید؟
براساس اظهارات احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، قیمت اقلام مورد استفاده در خودرو چون الومینیوم، مس، ورق، مواد پلیمیری تقریبا نسبت iبه سال ۸۸ سه برابر شده در حالیکه از آن سال تا کنون اجازه افزایش قیمت iبه خودروسازها داده نشده بود و امسال با افزایش نرخ ارز این افزایش تا حدودی صورت گرفته که با اینحال نیز خودروسازها باز هم در ازای تولید هر خودرو ضرر می نمایند.
وی متذکر شد: iبه عنوان مثال برای تولید یک خودروی سمند ۱۰۰ کیلو آلومینیوم مصرف می گردد که متوسط قیمت آن در سال ۸۸، ۲ هزار و ۱۴۲ تومان بوده در حالیکه در حال حاضر ۷ هزار و ۲۵۰ تومان بفروش می رسد.
به گفته او، در عین حال در یک خودروی سمند ۱۰۷ کیلو فولاد مصرف می گردد که در سال ۸۸، هزار و ۹۵ تومان خریداری می شده در حال حاضر iبه ۲ هزار و ۱۶۹ تومان افزایش یافته است.
از مواد پلیمری ۵۱ کیلو در سمند استفاده می گردد که در سال ۸۸، هزار و ۶۵۰ تومان بفروش می رسیده در حال حاضر iبه ۵ هزار و ۷۵۵ تومان افزایش یافته است.
درعین حال ۱۷۸ کیلو چدن در تولید سمند لازم است که در سال ۸۸، ۲۰۰ تومان بوده الان ۹۵۰ تومان خریداری می گردد.
سمند ۵ حلقه تایر لازم دارد که در سال ۸۸ هر یک حلقه را ۳۳ تومان خریداری می نمودند الان iبه ۱۰۲ هزار تومان افزایش یافته است.
در سمند ۱۱۲ کیلو مس مصرف می گردد که در سال ۸۸، ۶هزار و ۶۷۰ تومان بفروش می رسید و در حال حاضر iبه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.
به گفته دبیر انجمن خودروسازها، همه این افزایش قیمت ها در حالی صورت گرفته که نرخ دلار از ۱۲۲۶ تومان iبه بیش از ۲۵۰۰ توما افزایش یافته و البته همین ارز مبادلاتی نیز iبه سختی iبه دست خودروسازها می رسد و در اغلب مواقع ناچار می باشند ارز خود را از بازار آزاد تهیه نمایند.

سه شنبه ۲ آبان   ۶:۱۳

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.