اختراع دستگاه هوشمند NICU در شیراز

شیراز/ واحد مرکزی خبر/ علمی

برای نخستین بار در کشور و جهان دستگاه هوشمند NICU در شیراز اختراع شد.
NICU بخش مراقبت های ویژه نوزادان است .
دستگاه هوشمند NICU متشکل از انکوباتور نوزاد (رحم مصنوعی) ، تخت هوشمند نوزاد ،دما سنج ، رطوبت سنج ، دستگاهی برای مراقبت از نوزادان نارس است تا آنها را در محیطی با دمای مناسب و کنترل شده نگهداری کنند.
کنترل دما ، اکسیژن ، رطوبت ، وزن ، ضربان قلب ، نبض و کلیه علائم حیاتی نوزاد از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه است .
خانم شیما عوض پور، دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور شیراز با همکاری الهام معماریان و فاطمه رضایی از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران ، موفق به این اختراع شدند .
خانم عوض پور گفت :‌ این دستگاه ضرورت خروج نوزاد از فضای انکوباتور برای سنجش وزن وکلیه علائم حیاتی را کاملاً رفع کرده است که این امر تأثیر بسیاری در حفظ سلامت نوزاد و جلوگیری از تماس وی با محیط آلوده بیرون از انکوباتور دارد.
اختراع این دستگاه، نیازکشور را به وارد کردن انکوباتورهای خارجی با خطای بالا رفع کرده است .
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : این دستگاه قابلیت ذخیره اطلاعات فردی نوزاد مثل ساعت و زمان تولد ، جنس ، وزن ، نام مادر را دارد که این امر در احتمال جابه جایی نوزاد به ویژه در چند قلوزایی به هنگام خروج نوزاد از انکوباتور برای انجام آزمایشات را به صفر رسانده است .
دکتر دباغ منش افزود : این اختراع متشکل از چندین دستگاه علاوه بر صرفه جویی اقتصادی ، راحتی کاربرد ، دقت بالا و قابلیت ذخیره اطلاعات را به همراه دارد .
این اختراع با شماره ۳۹۰۰۹۰۴۳۵ در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
۰۰۰۲

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.