اختراع چسب جدید با الهام از پاهای مارمولک!!/عکس

محققان دانشگاه آکرون با الهام از پاهای مارمولک خانگی در نظر دارند چسب‌های مصنوعی بسازند که بر روی سطح‌های مرطوب نیز بچسبد.

 

marmolak

 

به گزارش “یک پارس”به نقل از ایسنا، کف پاهای مارمولک خانگی آن را قادر می‌کند که به سطح‌های عمودی بچسبد.

 

چنان‌چه یک قطره آب را بر روی کف پای این خزنده قرار دهیم، آن را دفع می‌کند. این خاصیت ضد خیس شدن به این موجود کمک می‌کند که در آب‌وهوای بارانی حاره‌یی به آسانی مانور دهد و در بارندگی زیاد مناطق استوایی از درخت سقوط ‌نکند.

 

تیم تحقیقاتی امیدوار است از این کشف جهت خلق نوعی ماده مصنوعی استفاده کند که قادر به چسبیدن در محیط‌های مرطوب از جمله درون بدن انسان برای فرایندهای جراحی باشد.

 

پیشتر پس از مطالعه دقیق موهای ریز واقع در کف پای مارمولک خانگی که آن را قادر به چسبیدن به سطوح می‌کند، دانشمندان نوعی چسب مصنوعی خشک ابداع کرده بودند که از نانوتیوب‌های کربن ساخته شده بود.

 

این محققان در نظر دارند که مطالعات بیشتری را روی مارمولک‌ها در زیستگاه‌‌های طبیعی‌شان و شبیه‌سازی رفتار آن‌ها در شرایط آزمایشگاهی صورت دهند.

 

آن‌ها مکانیزم‌های جذب و دفع، عادت‌های این موجودات در محیط‌های مرطوب و سایر مولفه‌هایی که آن‌‌ها را قادر به چسبیدن به سطوحی از جمله درختان حین بارندگی می‌کند، را بررسی خواهند کرد.

 

نتایج این تحقیق در «The Journal of Experimental Biology» انتشار یافت.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.