اختصاص اولین خط اعتباری روسیه برای نیروگاه سیریک/افزایش سقف وام قرض‌الحسنه در راه است

وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری از سوی روسیه برای نیروگاه سیریک خبر داد.

اختصاص اولین خط اعتباری روسیه برای نیروگاه سیریک/افزایش سقف وام قرض‌الحسنه در راه است

به گزارش ممتاز نیوز، امروز در پیش خطبه نمازجمعه تهران، احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد- گزارشی از جریان اقدامات این وزارتخانه ارائه کرد.

وی با اشاره به اهمیت تعامل با کشورهای همسایه و منطقه‌گرایی اعلام کرد که به فاصله کمی از سفر رئیس جمهور به روسیه و طی مذاکرات صورت گرفته اخیرا نامه‌ای به وزارت اقتصاد رسیده که بیانگر اختصاص اولین خط اعتباری از روسیه برای نیروگاه سیریک است و در ادامه تخصیص‌های دیگر انجام خواهد شد.

رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت و فرآورده‌ها

خاندوزی با اشاره به این‌که در ماه‌های گذشته طی اقدامات انجام شده از سوی دولت با وجود این‌که هنوز توافقی در مذاکرات هسته‌ای صورت نگرفته، افزایش ملموسی در صادرات نفت ثبت شده است، گفت که فروش نفت و میعانات آن نسبت به ماه پایانی دولت گذشته ۴۰ درصد رشد کرده که بیانگر رویکرد فعالانه است.

افزایش سقف وام قرض‌الحسنه در راه است

وی در بخشی از اظهارات خود به جریان پرداخت وام‌های آسان‌تر به مردم اشاره کرد و افزود: طی پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد که اعطای تسهیلات با روش اعتبارسنجی و به عبارتی خوش‌حسابی صورت بگیرد که مردم بتوانند از همان بانکی که حقوق خود را دریافت می‌کنند بدون داشتن ضامن و به استناد اعتبارسنجی تسهیلات دریافت کنند.

به گفته خاندوزی افزایش سقف وام‌های قرض‌الحسنه نیز در دستور کار قرار دارد.

تسهیل ارائه مجوز برای ایجاد کسب و کار

آن طور که خاندوزی اعلام کرد اقداماتی جهت رفع موانع در ایجاد کسب و کار صورت گرفته که از جمله آن تسهیل فرآیند قراردادها است که بتواند موجب ایجاد کسب و کارهای خرد و خانگی شود. این در حالی است که وی تاکید دارد در سال‌های اخیر طولانی بودن فرآیند صدور مجوز، ایجاد فشار و امضاهای طلایی از سوی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی از بزرگترین موانع تولید بوده است.

وضعیت مالیات بر توزیع یارانه کالاهای اساسی

وزیر اقتصاد همچنین بر اهمیت کاهش مالیات در صنایع تولیدی تاکید کرد و گفت که در همین راستا در بودجه سال ۱۴۰۱ مقرر شد که پنج درصد از مالیات بر تولید کنندگان کاهش یابد.

خاندوزی در مورد نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی نیز بر اهمیت کاهش جذابیت واردات نهاده‌ها و افزایش بیشتر تولید در داخل کشور به عنوان راهکاری برای مقاوم‌سازی در مقابل تحریم‌ها تاکید کرد.

شتاب تورم کم شده است

اما وزیر اقتصاد در اظهارات‌اش موضوع کاهش تورم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت که گرچه افزایش تورم در ماه‌های پایانی دولت گذشته تا حدی پیش رفته بود که به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و تاثیر منفی در زندگی مردم داشت اما با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی از شتاب تورم در ماه‌های اخیر کاسته شده است به طوری که از ۳.۸ در شهریورماه به ۳.۲ در مهرماه و در ادامه به ۱.۳ درصد در دی‌ماه رسیده است که با سیاست‌هایی که دولت در دستور کار دارد تا سال ۱۴۰۲ به وضعیت مطلوب تورمی خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.