اختصاص بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برای سینما

ششمین جلسه‌ی شورای عالی سینما با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار و در آن تصمیمات زیرساختی درباره‌ی ساخت پردیس‌های سینمایی و همچنین اختصاص بودجه‌ی ۵۰میلیارد تومانی به سینما گرفته شد.

 

بابک خانیان  رییس دبیرخانه‌ شورای عالی سینما، درباره‌ی این جلسه بیان کرد: جلسه‌ی شب گذشته سه دستور جلسه داشت که یکی از مهم‌ترین دستور جلسه‌ها، بررسی نحوه‌ی سامان‌دهی و توسعه‌ سالن‌های سینمایی کشور بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در سومین جلسه شورای عالی سینما که چندماه قبل برگزار شد، درباره‌ی توسعه‌ی سالن‌های سینمایی تصمیمات مهمی اتخاذ شده بود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جزء الف بند ۳ تصویب‌نامه جلسه اشاره کرد که در آن تصریح شده بود: «وزارت راه و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی مکلف‌اند با رعایت قوانین مربوط نسبت به واگذاری زمین برای ایجاد شهرک‌ها، پردیس‌ها و مراکز خدمات سینمایی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قیمت منطقه‌ای و اقساط درازمدت حداقل ۲۰ ساله به بخش‌های دولتی، عمومی غیردولتی خصوصی و تعاونی اقدام کنند.»

 

خانیان با اشاره به این بند تصویب‌شده‌ی شورای عالی سینما، ادامه داد: در جلسه‌ی شب گذشته، آقای احمدی‌نژاد اعضای شورای عالی سینما را مکلف کردند که تعداد پردیس‌های سینمایی مورد نیاز برای کشور را بررسی و نتیجه را تا هفته‌ی آینده به دفتر ریاست جمهوری اعلام کند تا مطابق آن، ایشان به وزارت راه و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی برای اختصاص زمین مناسب به بخش خصوصی برای ساخت پردیس‌ها دستوراتی را ابلاغ کنند.

 

رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی سینما در ادامه‌ی توضیحاتش درباره‌ی سامان‌دهی و توسعه‌ی سالن‌های سینمایی، اظهار کرد: یکی دیگر از مسایل مطرح‌شده در جلسه‌ی شورای عالی سینما، بحث کمک بلاعوض برای ساخت سالن سینمایی بود. در بند الف ماده ۹ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه‌ی کشور «تامین ۵۰ درصد هزینه احداث پردیس سینمایی در قالب کمک بلاعوض» اشاره شده است. در این جلسه بر استفاده از ظرفیت‌های این قانون تاکید شد. به این معنی که اگر فردی بخواهد پردیس سینمایی بسازد و در کارش ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را حاصل کرده باشد، وزارت ارشاد آماده است هزینه ۵۰ درصد باقی‌مانده را به‌صورت کمک بلاعوض در اختیار او قرار دهد.

 

وی در ادامه‌ی سخنانش به استفاده از سالن‌های چندمنظوره برای نمایش فیلم در تهران و شهرستان‌ها هم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از بحث‌های جلسه‌ی شب گذشته برای سامان‌دهی سالن‌های سینمایی، استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت سالن‌های چندمنظوره دولتی و خصوصی در تهران و شهرستان‌ها برای نمایش فیلم بود. به‌عنوان مثال در شهرستان‌ها، شهرداری‌ها یا بنیاد شهیدها یا نهادهای دیگر ممکن است سالن‌هایی داشته باشند که برای نمایش فیلم مناسب باشند. آن‌ها می‌توانند با همکاری و رایزنی با سازمان سینمایی اقدام به نمایش فیلم‌های سینمای ایران در آن سالن‌های چندمنظوره کنند.

 

خانیان همچنین درباره‌ی استفاده از ظرفیت سالن‌های تعطیل و بلاتکلیف سینمایی هم اظهار کرد: اکنون برخی از سالن‌های سینمایی که برای ارگان‌های دولتی یا بخش خصوصی هستند بلاتکلیف و تعطیل مانده‌اند که در این زمینه می‌توان به سالن‌های زیادی در تهران یا شهرستان‌ها اشاره کرد. مقرر شد اعضا برای جلسه‌ی بعدی شورای عالی سینما لایحه‌ای پیشنهاد دهند که براساس آن هم امکان استفاده از ظرفیت این سالن‌ها فراهم شود و هم صاحبان سینماها متضرر نشوند.

 

رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی سینما در بخش پایانی گفت‌وگو به اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به سازمان سینمایی خبر داد و گفت:‌ یکی از مصوبات جلسه‌ی سوم شورای عالی سینما اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به سازمان سینمایی بود. آقای احمدی‌نژاد حدود یک‌ماه قبل به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی‌ ریاست جمهوری دستور دادند که از این رقم، ۵۰ میلیارد تومان به سازمان سینمایی اختصاص یابد. اکنون گردش کار مربوط به این اختصاص بودجه انجام شده است و فقط به امضا و دستور معاون بودجه و همچنین آقای مرادی ـ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ـ نیاز داشت.

 

خانیان اضافه کرد: قرار شد آقای رییس‌جمهور هفته‌ی آینده دستور اکید بدهند که این مبلغ هرچه سریع‌تر به سازمان سینمایی پرداخت شود. به این ترتیب و با اختصاص این بودجه، بخش قابل توجهی از مصوبات راهبردی و زیرساختی جلسه‌ی سوم شورای عالی سینما وارد پروسه اجرایی خواهند شد. به‌عنوان مثال قرار است مبلغی حدود پنج میلیارد تومان از این بودجه برای تاسیس صندوق بیمه‌ی فرهنگ و هنر اختصاص یابد.

۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.