اختصاص پول فروش سهام به تولید/ تامین ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

غضنفری گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری بنگاههای در مرحله احداث، تولد و زایش پیش‌بینی کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از راهکارهای جدید این وزارتخانه برای تامین مالی بخش تولید کشور خبرداد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این وزارتخانه جلسات متعددی را برای تامین مالی هرچه بهتر بخش تولید کشور با مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کرده است که به نظر می‌رسد بتوان مصوبات خوبی را برای حمایت از تولید ملی پیش رو داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بنگاهها در سه مرحله نیازمند کمک و مساعدت دولت هستند، افزود: یک مرحله زمانی است که یک بنگاه متولد می‌شود که به طور قطع نیاز به سرمایه ثابت دارد. بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری بنگاههای در مرحله احداث، تولد و زایش پیش‌بینی کرده است.

وی تصریح کرد: یک مرحله دیگر زمانی است که بنگاه تشکیل شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است، بنابراین باید در تامین سرمایه در گردش به او کمک کرد.

غضنفری گفت: درصد ناچیزی از بنگاههای تولیدی ممکن است آسیب‌ دیده باشند و بنابراین نیازمند کمک ویژه هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از آنها برنامه‌های خوبی تدارک دیده است.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته است تا به منظور تامین مالی بنگاههای تولیدی جدید، ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش شرکت‌ها و سهام به دست آورد که خوشخبتانه قراردادهای مربوط به آن نیز منعقد شده و موافقت و مصوبه دولت نیز در این رابطه اخذ شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار بر این است که سهام دولت در فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به فروش رسد، ضمن اینکه قصد داریم سهام دولت در مجتمع کارخانجات مس را به فروش رسانیم.

غضنفری از فروش سهام دولت در خودروسازی‌ها خبرداد و تصریح کرد: این سهام هم اکنون برای فروش آماده شده است.

وی ادامه داد: مجموع سهامی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به فروش خواهد رفت ،در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که منابع حاصل از آن صرف اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد شد؛ بنابراین سهام دولت در این مجموعه‌ها، تبدیل به احسن شده و برای اتمام پروژه‌ها در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت.

غضنفری از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان از سوی بانکها به بخش‌خصوصی برای تامین مالی بخش تولید خبرداد و گفت: همچنین صندوق توسعه ملی نیز ۴٫۵ میلیارد دلار به این پروژه‌ها تزریق خواهد کرد.

وی تاکید کرد: منابع مذکور به غیر از منابع جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در بودجه سال ۹۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حوزه تولید اختصاص خواهد یافت که قرار است برای بازسازی و نوسازی بنگاههای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

غضنفری گفت: همچنین ۳ هزار میلیارد تومان از ۱۰ درصدی که مجلس به صندوق توسعه ملی اجازه داد تا به صورت ریالی پرداخت کند، سهم تولید خواهد شد که به منظور سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص خواهد یافت.

وی اظهار داشت: همچنین ۵ هزار میلیارد تومان نیز از طریق سپرده‌هایی که بانکها نزد بانک مرکزی دارند، در اختیار بانکهای تخصصی قرار خواهد گرفت که بتوانند به بخش تولید کشور پرداخت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود که ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید به زودی در اختیار تولید قرار گیرد که از این رقم، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سرمایه ثابت اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین از واریز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حساب استانداری‌ها خبرداد و گفت: این منابع مالی صرف واحدهای تولیدی آسیب‌دیده در هر استان خواهد شد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.