اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی نخلستان‌های استان بوشهر

وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به استان بوشهر از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت نوسازی نخیلات استان بوشهر خبر داد.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی نخلستان‌های استان بوشهر

به گزارش ممتاز نیوز، سید جواد ساداتی‌نژاد پیش از ظهر امروز در سفر به بوشهر در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به اهمیت نوسازی نخیلات گفت: حدود ۳۴ هزار هکتار نخلستان در استان بوشهر داریم و این موضوع خیلی مهمی است و با توجه به اینکه سومین رتبه جهان را در تولید خرما داریم، نگاه ما به بحث نخلستان‌های خرما در کشور، بحث اقتصادی خرما است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نخلستان‌های ما متاسفانه در این سال‌ها نوسازی نشده‌اند، افزود: نیاز به اصلاح و نوسازی نخیلات داریم، در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار مجددا ردیف مربوط به مرکبات و نخلستان‌ها احیا شد و کار بزرگی بود یکی از اهداف حوزه کشاورزی در استان بحث اصلاح و احیای نخلستان‌ها است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: در این سفر با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان پروژه نوسازی نخیلات را در سطح هزار هکتار شروع خواهیم کرد و در بخشی هم از شهرستان دشتستان بحث مربوط به اصلاح نخیلات در حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار شروع شده با ظرفیت این سفر در حدود هزار هکتار شروع خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بحث آبرسانی نخیلات هم از سد خائیز تأمین خواهد شد که البته بیشترین هزینه مربوط به انتقال آن مربوط به وزارت نیرو است و در این سفر امیدواریم تامین اعتباراتی برای آن پروژه هم انجام بدهیم که با تلفیق آن آب که کیفیت مناسب‌تری نسبت به آب‌هایی که موجود است، دارد حتما می‌تواند میزان تولید در منطقه را افزایش دهد.

وی افزود: یکی از موضوعات در اصلاح و نوسازی نخیلات بحث نوع گونه مربوط به نخیلات است که خرمای مجول در اینجا به عنوان خرمای پایلوت توانسته از نظر اقتصادی شرایط مطلوب‌تری را نسبت به گونه‌های موجود نشان بدهد. البته با حفظ اصالت گونه‌های بومی منطقه و توسعه آن‌ها می شود در کنار آن‌ها از گونه‌های جدیدتر هم استفاده کرد که ارزش افزوده اقتصادی بالاتری دارند؛ امیدوار هستیم که این سفر بتواند در حوزه نوسازی و اصلاح نخیلات در استان بوشهر اتفاقی بسیار خوب به وجود بیاورد.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: در بحث مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه خرما باید حواسمان به سردخانه هم باشد، در حال حاضر با کسری ۹۰ هزار تن سردخانه در استان مواجه هستیم و در بحث صنایع تبدیلی بازدیدی از کارخانه‌ای که موجود بود انجام دادیم.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه این کارخانه به تسهیلات نیاز دارد طبق صحبتی که انجام شد بانک کشاورزی این تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که دو خطی که نیاز دارند در فرآوری ایجاد کنیم که در کنار حوزه تولید حوزه صنایع تبدیلی در بحث خرما در استان توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.