اختصاص ۱۴٫۵ درصد از منابع “صادرات نفت” به صنایع بالادستی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از اختصاص ۱۴٫۵درصد از محل منابع حاصل از صادرات نفت به سرمایه گذاری در صنایع بالادست نفت خبر داد و گفت: در بودجه امسال ۲۶ درصداز محل صادرات نفت به صندوق توسعه ملی اختصاص می یافت که دولت تازه این رقم را به ۲۰ درصد اصلاح کرد.

حسین امیری خامکانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بررسی بودجه بخش نفت در لایحه بودجه ۹۳ را برنامه کمیسیون انرژی مطرح کرد و گفت: بخش بالادست نفت نیازمند سرمایه گذاری است تا تولید نفت که اقتصاد کشور به آن وابسته است را تامین کنیم.

به گفته وی، در لایحه بودجه سالجاری ۱۴٫۵ درصد از محل صادرات نفت و ۱۴٫۵ درصد از محل تامین خوراک باید به سرمایه گذاری در بالادست نفت و گاز اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه ارقام پیش بینی شده در بودجه ۹۲ محقق نشد، گفت: در سال جاری منابعی که از محل اوراق مشارکت و اوراق قرضه اسلامی و ۱۴٫۵ درصد صادرات پیش بینی شده بود، محقق نشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی ابراز امیدواری کرد رقم ۱۴٫۵ درصد منابع حاصل از صادرات و مازاد درآمد ارزی محقق شود.

به گفته وی، در بودجه سال ۹۲ قیمت نفت هر بشکه ۹۵ دلار پیش بینی شده بود که متوسط قیمت فروش آن درطی ۹ماهه اخیر ۱۰۴ دلار بود که از این محل مازادی حاصل می گردد اما چون یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده محقق نشد طبیعتا مازادی هم از این جهت کسب نشد.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه امسال ۲۶ درصداز محل صادرات نفت به صندوق توسعه ملی اختصاص می یافت که دولت تازه این رقم را به ۲۰ درصد اصلاح کرد.

امیری خاطرنشان کرد:در لایحه بودجه ۹۳ این رقم ۲۹ درصد پیش بینی شده است و علاوه بر این ۱۴٫۵ درصد هم به سرمایه گذاری در بالادست نفت گاز اختصاص می یابد.

امیرخامکانی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق درآمدهای نفتی بودجه ۹۳ گفت: اینکه درآمدهای نفتی پیش بینی در بودجه سال آینده محقق می گردد یا خیر؟ این موضوع بستگی به فضای سیاسی کشور و روابط بین المللی دارد.

وی با اشاره به عملیاتی نبودن بودجه سال جاری تصریح کرد: بودجه سال های قبل و ۹۲ مشکلی که داشت این بود که این بودجه عملیاتی نبود و به طوری که بخشی از درآمدها از طریق فروش اوراق مشارکت و بخشی نیز از طریق درآمدهای حاصل از واگذاری کارخانجات و سهام شرکت دولتی ها پیش بینی شده بود که هیچکدام محقق نشدند اما به هر جهت در بودجه امسال و سال آینده پیش بینی شده که برای تحقق درآمدهای نفتی، حجم صادرات نفتی افزایش یابد.

وی افزود: امیدواریم صادرات نفت در سال آینده افزایش یابد ولی در بودجه همین رقم درآمدی حاصل از نفت بدون تغییر باقی بماند و مازاد آن در راستای توسعه کشورهزینه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: در بودجه امسال پیش بینی شده بود از محل مازاد درآمد نفت هفت هزار میلیارد تومان به بخش نفت و پنج هزار میلیارد تومان هم به وزارخانه های دفاع و بهداشت اختصاص یابد که این ارقام محقق نشد.

به گفته نایب رییس کمیسیون انرژی در لایحه بودجه ۹۳ فروش یک میلیون بشکه نفت خام و ۳۲۰ هزار بشکه میعانات و پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی گفت: درمقایسه درآمدهای بودجه ۹۳ با سال های ۹۱ و قبل آن ملاحظه می گردد که میزان وابستگی درآمدهای بودجه به نفت کاهش یافته است البته اقتصاد ایران، اقتصاد وابسته به در امدهای نفتی است و در حال حاضر راهکاری برای این مساله وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هر چند در سال جاری صادرات نفت و برنامه تولید آن بر اساس برنامه پیش نرفت و محقق نگردید اما با این وجود در مقایسه با سال های ۹۱ و قبل ملاحظه می گردد که وابستگی درآمدهای نفتی به بودجه کمتر شده است.

نماینده کرمان و زرند در مجلس با اشاره به صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در سالهای قبل، تصریح کرد: امید است صادرات نفت در سال ۹۳ بیش از ۲ میلیون بشکه شود و سهمی که در اوپک داریم افزایش یافته و یا بر اساس همان سهم صادرات صورت گیرد.

امیری خامکانی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت بیش از این در بودجه بحث در آمدهای نفتی را در نظرنگیرد بلکه مازاد درآمد حاصل را به صندوق توسعه ملی واریز کند تا صرف توسعه کشور شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.