اختلافات ایدئولوژیک میان ایران و اخوان المسلمین همچنان وجود دارد

زهرا خدایی

سرانجام بعد از ۳۲ سال یخ رابطۀ مصر و ایران شکست و محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرای مصر هفتۀ گذشته به ایران آمد و در اجلاس سران غیرمتعهدها کلید جنبش را به رییس جمهور کشورمان واگذار کرد. به رغم برخی اختلاف نظرهای موجود میان دو کشور ناظران بر این باورند گام اول در احیا و بازسازی رابطه میان دو کشور مفید بوده و دو رییس جمهور نشان دادند که مصمم به گسترش همکاری های دو جانبه و نزدیک کردن مواضع خود پیرامون مسائل منطقه ای هستند.  خبرآنلاین در گفتگویی کوتاه با مهران، کامروا، استاد دانشگاه جرجتاون قطر، آیندۀ رابطۀ مصر و ایران را مورد بررسی قرار داده که در ذیل می خوانید.
بعد از سفر محمد مرسی به ایران، رابطۀ دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
حضور محمد مرسی در اجلاس جنبش غیرمتعهدها، گام اول مثبت و سمبولیک در روابط دو کشور بود. رابطۀ دو کشور دهه ها مثبت نبوده و هنوز نقاط بی اعتمادی و خصومت میان دو کشور وجود دارد. اما من فکر می کنم که سفر مرسی گام مثبتی بود، اما باید همچنان منتظر بود و دید که هر یک از طرفین چگونه به سمت یکدیگر گام برمی دارند. اینکه سفر اخیر سرآغاز عمیق تر شدن رابطه میان دو کشور است و یا اینکه تنها در حد سمبولیک و گذرا باقی خواهد ماند؟ باید همچنان منتظر بود.
برخی ناظران و کارشناسان بر این اعتقادند که رابطۀ میان ایران و اخوان المسلمین در برخی موضوعات، سخت تر از گذشته خواهد بود. نظر شما چیست؟
در برخی موضوعات، به خصوص ایدئولوژیک رابطۀ میان ایران و اخوان المسلمین سخت و دشوار خواهد بود. اما به یاد داشته باشیم که ایدئولوژی، نقش اندکی در تدوین برنامۀ کاری و سیاست خارجی دارد و ملاحظات استراتژیک غالباً فاصلۀ زیادی با ملاحظات ایدئولوژیک دارد. به عبارت دیگر، صرف اینکه مرسی از اخوان المسلمین است، لزوماً به این معنا نیست که مصر حتماً رابطۀ خود را با ایران بدون هیچ مشکلی دنبال خواهد کرد.
ایران چگونه می تواند رابطه ای منطقه ای با اسلامگرایان معتدل و دولت پراگماتیکی که با همۀ طرفها اعم از حماس و اسراییل رابطه دارد؟
رابطۀ ایران با همۀ کشورها بر اساس محاسبات دیپلماتیک و استراتژیکی مبتنی بر منافع ملی کشور بنا شده است.
مصر و ایران، مواضع مختلفی در حوزۀ بحران سوریه دارند. دو کشور به تازگی از تشکیل یک “گروه تماس” خبر داده اند. دو کشور چگونه می توانند به راهکاری همسان و منطقی برای حل بحران سوریه دست یابند؟
گروه تماسی که ایران برای حل بحران سوریه آن را پیشنهاد داده، فوروم مهمی برای هماهنگی سیاستها و گسترش اجماع بین بازیگران مختلف با اولویت ها، منافع و اهداف مختلف است. این آغاز بسیار مثبتی است.
آیندۀ رابطۀ مصر و ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟
همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره کردم، باید منتظر حرکت و سیاستهای دو کشور به سمت یکدیگر باشیم. اولین سفر مرسی به عنوان نقطۀ آغاز، بسیار مثبت ارزیابی شد. از این رو گام بعدی که هر یک از طرفین به سمت هم برمی دارند از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مشاهدۀ نسخۀ اصلی گفتگو در خبرآنلاین انگلیسی اینجارا کلیک کنید

۴۹ ۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.