اختلاف بر سر تعیین ارزش سیمان صادراتی

۲۷م اسفند ،

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به این‌که موجودی سیمان و کلینکر کارخانه‌های داخلی تا پایان سال به حدود ۱۳ میلیون تن می‌رسد، گفت: باید برای حل مشکلات به وجود آمده برای صادرات سیمان کشور فکر اساسی شود.

به گزارش Consbank، مرتضی لطفی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که ارزش سیمان صادراتی در اظهارنامه‌های صادراتی از سوی گمرک بسیار بالا لحاظ شده و در هر تن بین ۳۵ تا ۴۰ دلار با ارزش واقعی سیمان صادراتی متفاوت است. گمرک رقم صادراتی سیمان در نقطه صفر مرزی را هر تن حدود ۸۵ دلار اعلام کرده که نزدیک واحد به مرز تنی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دلار نمی‌فروشد.

او با اشاره به این‌که به سبب همین تفاوت امکان تامین ارز مورد انتظار از صادرکنندگان سیمان وجود ندارد، عنوان کرد: براساس جلساتی که با دولت داشتیم قرار شد صادرات سیمان براساس قیمت واقعی انجام شود و در ارتباط با مدیریت صادرات سیمان نیز این کار بر عهده انجمن گذاشته شود که البته این کار هنوز نهایی نشده است.

وی گفت: از سوی دیگر بخشی از صادرات ما به افغانستان و عراق به صورت ریالی انجام می‌شود که ارزی را به کشور بازنمی‌گرداند اما به سبب سختگیری‌های مربوط به بازگشت ارز صادراتی در این زمینه نیز دچار مشکل شده‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از واگذاری مدیریت صادرات سیمان به انجمن صنفی از ابتدای سال آینده اضافه کرد: با این کار ضمن حفظ منافع کارخانه‌های داخلی از ارزان فروشی سیمان ایران در بازارهای صادراتی نیز جلوگیری می‌شود.

لطفی گفت:‌ براساس آمارها موجودی سیمان و کلینکر کارخانه‌ها هم‌اکنون حدود ۱۲ میلیون تن بوده که تا پایان سال نیز به ۱۳ میلیون تن می‌رسد که باید برای این رقم هنگفت به درستی برنامه‌ریزی صادراتی کرد.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به کیفیت بالای سیمان تولیدی ایران توضیح داد: در زمینه حمل و نقل برای صادرات سیمان کشور مشکلاتی داریم که سبب شده سهم ایران در بازارهای آفریقایی و مناطق دیگر مطابق انتظار نباشد.

به گفته وی حمل و نقل سهمی ۳۰ درصدی در هزینه صادرات سیمان داشته که دولت باید برای این حوزه مشوق‌هایی را به صادرکنندگان سیمان ارائه دهد و زیرساخت‌های موردنیاز این بخش را نیز فراهم کند.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.