اختلاف نظر وزارت نفت و بخش خصوصی درزمینه احداث پالایشگاه های کوچک

به گزارش روز جمعه ایرنا، موضوع ساخت پالایشگاه های کوچک مدتی است از سوی ‘حسن خسروجردی’ رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران مطرح شده، اما وزارت نفت توجیه اقتصادی برای احداث این واحدها نیافته است.

‘محمدرضا مقدم’ معاون امور پژوهش و فناوری وزارت نفت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: این نوع پالایشگاه ها کاربردهای خاص دارند و تنها برای مکان هایی که دسترسی به خطوط لوله و مراکز توزیع میسر نیست و یا خوراک به اندازه کافی وجود ندارد، مناسبند.

وی افزود: از طرف دیگر، فرآورده های این پالایشگاه ها با فرآورده های پالایشگاه های مدرن متفاوت است. در پالایشگاه های مدرن نفت کوره تولید نمی شود، در حالی که در پالایشگاه های کوچک، فرآورده سنگین نظیر قیر به میزان زیاد تولید می شود.

به گفته ی معاون وزیر نفت، در پالایشگاه های کوچک برای کاهش تولید فرآورده های سنگین باید واحدهای کراکینگ احداث شود که این امر بسیار پرهزینه است.

با این حال، ‘حسن خسروجردی’ رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، به تولید فرآورده های سبک نفتی در پالایشگاه های کوچک اشاره می کند و می گوید: ۸۵ درصد تولیدات این پالایشگاه ها را فرآورده های سبک مثل بنزین، نفت گاز و نفت سفید تشکیل می دهد.

وی در گفت وگو با ایرنا، نیاز به سرمایه گذاری محدود و تعلق تکنولوژی ساخت این پالایشگاه ها به بلوک شرق را از دیگر مزیت های احداث این پالایشگاه ها برای کشور عنوان کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد که این تکنولوژی در سالهای گذشته به دلیل بالا بودن میزان تولید فرآورده های سنگین مورد استقبال قرار نمی گرفت ، اما اکنون تنها حداکثر ۱۵ درصد از محصولات این پالایشگاه ها را فرآورده سنگین تشکیل می دهد. این در حالی است که حدود ۴۰ درصد از فرآورده های تولیدی پالایشگاه های اصفهان و بندرعباس را محصولاتی سنگین مثل قیر و مازوت تشکیل می دهد.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۶۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.