اختلاف وزارت نفت و خودروسازان همچنان ادامه دارد

۳۰م دیماه ،

اختلاف وزارت نفت و خودروسازان همچنان ادامه دارد

بعد از رونمایی تولید بنزین پایه الکلی، انجمن خودروسازان ایران در نامه ای سرگشاده به سازمان محیط زیست اخطار داد که استفاده از مخلوط متانول ۳۵ درصدی در بنزین برای سلامتی خطرناک و برای خودرو مشکل زاست؛ قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اما این ادعا را رد و کیفیت بنزین پایه متانول را تائید کرد.

به نقل از ایرنا، بعد از آنکه وزیر نفت در مراسمی نسل تازه کارت های هوشمند سوخت کشور، هیدروکمپرسورهای صنعت سی.ان.جی و بنزین با ترکیب تازه را بعنوان دستاوردهای تازه وزارت نفت در حوزه پخش فرآورده های نفتی رونمایی کرد، انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار یافتن نامه ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست کرد که در این نامه به تشریح عوارض استفاده از بنزین پایه متانول پرداخته بود.

ˈاحمد نعمت بخشˈ دبیر انجمن خودروسازان ایران در این نامه اعلام کرده بود که با بکارگیری این نوع بنزین، سیستم سوخت رسانی، باک، فیلتر و پمپ بنزین، لوله های فلزی، واشرها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می گردد که خطر آتش سوزی خودروها را تشدید می کند.

وی افزایش مصرف، لزوم تغییر در باک و بعضی تجهیزات خودروها را از دیگر عوارض بکارگیری این نوع بنزین عنوان و اعلام کرد: بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی ، حتی ممکن است سبب کوری چشم شود.

در مراسم رونمایی از این بنزین اعلام شده بود: این بنزین که حدود ۳۵ درصد از ترکیب آن را متانول تشکیل می دهد، بنزینی با ترکیب تازه است که تولید آزمایشگاهی آن انجام شده است و در صورت کسب مجوز توزیع آن آغاز خواهد شد؛ عدد اکتان بنزین پایه الکلی تازه ۸۷ و میزان بنزن آن صفر است.

در این ارتباط، قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: بنزینی که با پایه متانول تولید شده و مورد آزمایش قرار گرفته است فاقد بنزن است و مقدار آروماتیک آن نیز بسیار پایین است؛ علاوه بر این از لحاظ بهسوزی هم در شرایط مناسبی قرار دارد.

ˈجلیل سالاریˈ ادامه داد: تنها مساله ای که در استفاده از این بنزین مطرح می شد بحث دو فازی شدن آن بود که مکمل هایی به آن اضافه شد تا از این مساله نیز جلوگیری شود.

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اظهار کرد: این بنزین در شرایط مختلف تست شده است و هم اکنون در مراحل اخذ مجوز از سازمان محیط زیست و دیگر بخش ها قرار دارد که بعد از اخذ این مجوزها، این بنزین در سبد سوخت کشور اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم گسترده ای از متانول در کشور تولید می گردد که این متانول به سمت کشورهای شرق آسیا می رود و تبدیل به بنزین پایه متانول تا ۷۰ و ۷۵ درصد شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته سالاری، بنزین پایه متانول با درصد بالا نیازمند تغییر در سیستم خودرو است ولی حجم های پایین که مورد نظر وزارت نفت است، نیاز به تغییر در سیستم خودرو ندارد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در مورد احتمال ایجاد خوردگی در قطعات خودرو و همچنین بروز مشکلات برای سلامت مردم، گفت: مشکل خوردگی این نوع بنزین با بعضی افزودنی ها برطرف می گردد و به سبب بهسوزی مناسب، هیچ گونه مشکلی برای سلامتی ایجاد نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون در تولید بنزین پایه متانول، تا ۳۵ درصد مورد آزمایش قرار داده ایم که جواب داده است و بر اساس آزمایش های صورت گرفته، در ارتباط با آلایندگی و سوخت از نظر خودرویی هیچ گونه مشکلی ندارد.
 

شنبه ۳۰ دى   ۱۰:۳۶

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.