اختلال خواب، بیماری‌های متفاوتی ایجاد می‌کند

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۶۰ بیماری از جمله اختلال در عملکرد شناختی، عدم تمرکز و فراموشی را از عوارض بروز اختلال در خواب برشمرد.

به گزارش سه نسل به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر هادی اسد پور با اشاره به اینکه حدود یک سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد و اختلال در خواب نقش مهمی در سلامتی فرد دارد، اظهار داشت:‌ بر اساس تحقیقات انجام شده در رشته‌های مختلف پزشکی تاکنون بیش از ۱۶۰ بیماری و اختلال مرتبط بر اختلال خواب شناخته شده است.

وی ادامه داد:‌ اختلالات خواب علاوه بر اینکه باعث به خطر افتادن سلامت فرد می‌شود باعث ایجاد حوادث کار، ترافیک و تصادفات می‌شود.

اسد پور افزود :‌اختلال در خواب موجب عوارض عصبی روانی از جمله خواب آلودگی، کاهش دقت در کارهای روزمره، عدم تمرکز و فراموشی به درجات مختلف، بیدار شدن ناگهانی ازخواب با احساس تنگی نفس و خشکی دهان و حلق، احساس سنگینی سر و سردرد خفیف درساعات اولیه روز، خواب الودگی ( چرت زدن ) در طول روز و به خاطر نداشتن کیفیت مناسب خواب می‌شود .

عضو گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده اختلال در خواب موجب عوارض جسمی از جمله افزایش فشارخون، آریتمی‌های قلبی، افزایش اولیه ضربان قلب و سپس کاهش ثانویه ضربان قلب نارسایی احتقانی قلب بیماری عروق کرونر، درد قفسه سینه درحین خواب، افزایش فشارخون ریوی، سکته مغزی و دیابت مقاوم به انسولین می‌شود.

وی درباره روش‌های درمانی اختلال خواب اظهار داشت: درتست خواب فعالیت‌هایی که درقسمت‌های مختلف بدن درزمان خواب اتفاق می‌افتد از جمله امواج مغزی، حرکت چشم‌ها، حرکات عضلانی، ثبت تنفس از دهان و بینی و حرکات قفسه سینه و شکم، ثبت خرو پف، نوار قلب، حرکات پاها و تغییرات وضعیت بدن حین خواب که به وسیله صفحات گیرنده کوچکی ( الکترود ) که برروی سرو بدن قرار می‌گیرد ثبت می‌شود.

اسد پور گفت: در این تست خواب سطح اکسیژن خون و ضربان قلب بوسیله گیرنده کوچکی از طریق انگشت سنجیده می‌شود و به طور همزمان فیلمبرداری ازبیمار صورت می‌گیرد تا با مراحل خواب و وقایع آن تطبیق داده شود و بابررسی حدود ۸ ساعت ( حدود ۱۰۰۰ صفحه ۳۰ ثانیه‌ای ) اطلاعات ثبت شده مشکلات خواب تشخیص و راهکارهای درمانی ارائه می‌شود.

همشهری آنلاین


جدیدترین مقاله های بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.