اختیارات رئیس جمهور نیاز به چارچوب مدون دارد

۲۸ آبان ،

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: هر یک از این مسئولیت‌ها، ابعاد و وجوه گسترده‌ای دارد که باید در چاچوب مدونی برای رؤسای جمهور به روشنی مشخص شود تا از این طریق هر یک از آنهابتوانند حیطه وظایف خود را تعریف کنند.

نعمت احمدی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اختیارات رئیس جمهور اظهار داشت: اصل ۱۱۳ قانون اساسی بر وظایف رئیس جمهور تاکید دارد و بر اساس این اصل رئیس جمهور باید در چاچوب قانون در قوه مجریه فعالیت کند.

این حقوقدان گفت: براساس اصل مذکور پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‏‌شود، برعهده‏ دارد.

وی افزود: از سال ۱۳۶۰ بحث تعیین محدوده اختیارات رئیس جمهور مطرح شد، وظایف رئیس جمهور بسیار گسترده است که باید چارچوب وظایف اجرایی و قانونی آن مشخص شود.

احمدی با اشاره به وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی است و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به‌عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور انتخاب و عزل وزیران را برعهده دارد، تصریح کرد: به‌موجب اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزیران توسط رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند و رئیس‌جمهور بر کار وزیران نظارت کرده و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران اقدام می‌کند.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: هر یک از وزیران مسئول اقدامات و وظائف خویش است و رئیس‌جمهور مسئول اقدامات وزراء در مقابل مجلس و ملت است.

احمدی با بیان اینکه مصوبات قانونی و عهدنامه‌ها و مقاوله‌ نامه‌ها وقتی لازم‌الأجرا می‌شوند که از طرف رئیس‌جمهور رسماً امضاء و به مأموران اجرایی کشور ابلاغ شود، تاکید کرد: همچنین طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی هیأت وزیران می‌توانند برای انجام وظایف قانونی خود به وضع نظامات و آئین‌نامه‌های عمومی مبادرت کنند.

وی در ادامه گفت: سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس‌جمهور تعیین می‌شوند و طبق اصل ۱۲۹ قانون اساسی اعطای نشان‌های دولتی با رئیس‌جمهور است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: هر یک از این مسئولیت‌ها، ابعاد و وجوه گسترده‌ای دارد که باید در چاچوب مدونی برای رؤسای جمهور به روشنی مشخص شود تا از این طریق هر یک از آنها حیطه وظایف خود را تعریف کنند.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.