اختیار فروش تبعی قابلیت رقابت با اوراق مشارکت را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالح‌آبادی با اشاره به اینکه معامله اوراق اختیار فروش تبعی از یک‌سو به نفع سهامدار عمده است، تصریح کرد: از سوی دیگر این ابزار جدید مزایای زیادی برای سهامداران خرد دارد.

سخنگوی سازمان بورس در تشریح مزایای اوراق اختیار فروش تبعی برای سهامداران خرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سهامداران خرد همواره نگران افت قیمت سهامشان در تالار شیشه‌ای هستند، ورود این ابزار جدید مالی به تالار موجب می شود تا نگرانی از ریسک سرمایه گذاری در بورس تهران کاهش یابد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه سهامداران عمده بر اساس پتانسیل رشد قیمت سهامشان در آینده قیمت سهام را برای یکسال بعد پیش بینی می کنند، خاطرنشان کرد: بر این اساس دیگر سهامداران خرد با نوسانات کوتاه مدت و مقطعی از بورس خارج نمی شوند.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه سود در نظر گرفته شده برای این اوراق بالغ بر ۲۰ درصد معادل سود اوراق مشارکت است، خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر قیمت سهام بیشتر از میزان پیش بینی شده افزایش بیابد سهامداران خرد می توانند سهامشان را در بازار به فروش برسانند.

وی با تاکید بر اینکه چنین پتانسیلی یک مزیت مثبت برای سهامداران است، تصریح کرد: از سوی دیگر در شرایط نوسانی بازار سرمایه سهامداران عمده دیگر برای حمایت از سهم لازم نیست که میزان سهامشان را در بازار سرمایه افزایش دهند.

صالح آبادی اظهار داشت: در شرایطی که بازار سرمایه با افت قیت ها مواجه می شود، دیگر عرضه های سنگین برای سهام شرکت ها انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به سازوکار اوراق اختیار فروش تبعی خاطرنشان کرد: با توجه به سازوکارهایی که این ابزار در تالار شیشه‌ای دارد، سهامداران عمده می‌توانند سهامشان را در یک قیمت خاص بیمه کرده و ریسک سرمایه گذاری‌شان را در بازار سرمایه کاهش دهند.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه این ابزار معاملاتی نمونه خارجی در بورس‌های بین‌المللی دارد تصریح کرد: با این وجود تفاوت عمده پوت آپشن و اوراق اختیار فروش این است که پوت آپشن هم که مانند برگه‌های سهام است در بورس قابل معامله است، اما این اوراق قابلیت معامله در تالار شیشه‌ای را ندارند.

وی درخصوص دلیل عدم معامله اوراق اختیار فروش در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر این اوراق هم در بورس تهران مجددا و بعد از واگذاری از سوی سهامدار عمده به سهامداران خرد قابلیت معامله پیدا کند امکان سفته بازی در بورس تهران به وجود می‌آید به این ترتیب، نقش بیمه ای این ابزار جدید در بازار حذف می‌شود.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما در بازار سرمایه به دنبال این هستیم تا اوراق اختیار فروش تبعی قابلیت رقابت با اوراق مشارکت را داشته باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.