اخذ دیرکرد توسط بانک‌ها حرام است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر دوشنبه در دیدار مدیرعامل و جمعی از مسئولان بانک ملی ایران که در قم برگزار شد به تشریح ویژگی های نظام اقتصادی اسلام و اهمیت کار و تلاش در آن پرداخت.

وی به ضرورت کسب وکار دراسلام اشاره کرد و گفت: یکی از آموزه های دین مبین اسلام مسئله اقتصاد است که اسلام انسان ها را از فقر و فلاکت برحذر می دارد.

اگر برنامه‌های اسلام به طور کامل پیاده شود فقر کاملا برطرف می شود

این مرجع تقلید در ادامه با رد شایعاتی مبنی بر این که اسلام زندگی با فقر را می پسندد تاکید کرد: فقر ذاتا جزء برنامه های اسلام نیست و اگر برنامه های اسلام به طور کامل پیاده شود فقر کاملا برطرف می شود.

وی کار و تلاش را از دستورات دین اسلام برای فقرزدایی برشمرد و تصریح کرد: یکی از آموزه های الهی برای از بین رفتن مشکلات مادی و ایجاد توسعه و رفاه این است که انسان ها همه اهل کار و کوشش باشند و در تامین روزی حلال از ضعف و سستی به دور باشند.

آیت الله نوری همدانی در ادامه تاکید کرد: ائمه معصومین(ع) از سستی و کسالت به خدا پناه می بردند و انسان بی کار و تنبل را دوست نداشتند.

این مرجع تقلید به مشکل بزرگ جوامع غرب اشاره کرد و تصریح کرد: امروز مشکل کشورهای غربی به خصوص آمریکا این
است که مردم در آنجا در فقر و مشکلات هستند اما دولتمردان و سردمداران در این کشورها به دنبال ثروت اندوزی و رفاه خود هستند.

طاغوت‌های سه گانه در قرآن

وی در ادامه به انواع طاغوت در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن مجید خداوند متعال از سه نوع طاغوت نام می برد و از همگان می خواهد با آنان مبارزه کنند که از آن جمله طاغوت سیاسی، طاغوت اقتصادی و طاغوت فرهنگی است که سلاطین کارهای خود را توجیه می کردند.

ضرورت بانکداری اسلامی

آیت الله نوری همدانی در ادامه به ضرورت بانکداری اسلامی اشاره کرده و افزود: باید طوری  باشد که در جامعه افراد دلسوز و متعهد کار و تلاش کنند و با تدبیر مشکل فقر را از جامعه اسلامی برطرف کنند.

وی افزود: در سیستم بانکداری کشور نباید ربا باشد و همه باید تلاش کنند که ربا از بین برود.

این مرجع تقلید در ادامه به تفاوت اساسی ربا و مضاربه پرداخته و گفت: در مضاربه اسلام می خواهد اصالت با کار باشد اما در ربا اصالت با پول است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله نوری همدانی در پایان با اشاره به اخذ دیرکرد اقساط وام توسط بانک‌ها تأکید کرد: اخذ دیرکرد توسط بانک‌ها حرام است و باید تدابیر دیگری مثل گرفتن رهن یا ضامن به جای دیرکرد اندیشیده شود تا مردم دچار گناه بزرگ ربا نشوند.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.