اخراج ۸۰۰۰ کارمند پژو پیامد مستقیم تحریم ایران/ غربی‌ها سانسور کردند!

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین سرخط های خبری رسانه های غربی در چند روز اخیر اعلام تصمیم شرکت پژو- سیتروئن فرانسه در اخراج حدود ۸۰۰۰ نیروی کار خود به دلیل کاهش چشمگیر تولید و فروش این شرکت بزرگ خودروسازی بود.

این رسانه ها به نقل از مسئولان عالی رتبه پژو اعلام کردند این خودروساز بزرگ فرانسوی در نظر دارد تا ۸۰۰۰ جایگاه شغلی خود را حذف کرده و یکی از کارخانه های خود را در پاریس تعطیل کند.

اعلام رسمی اخراج ۸۰۰۰ نیروی کار این شرکت، شوک بزرگی به اقتصاد فرانسه محسوب شده و موجی از اعتراضات و اعتصاب‌های احتمالی را در پی خواهد داشت، تا حدی که یک وزیر اقتصادی دولت اولاند را به واکنش صریح در یکی از شبکه های تلوزیونی این کشور مجبور کرد.

وی این اقدام شرکت “پژو-سیتروئن” را زلزله اقتصادی در فرانسه ارزیابی کرد و این موضوع را برای دولت و کارگران غیرقابل تحمل خواند.

اولاند رئیس جمهور جدید فرانسه نیز در مصاحبه با تلویزیون این کشور گفته است که این طرح یک شوک بزرگ برای کارگران و خانواده های آنها و اتحادیه های کارگری است. این طرح به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید مذاکرات مجددی برگزار شود.

در همین ارتباط یک منبع نزدیک به هیئت مدیره شرکت پژو به خبرنگار مهر اعلام کرد که عامل تعدیل نیروهای صورت گرفته اخیر در این شرکت، تحریم‌های اعمالی نسبت به ایران و مشخصا شرکت ایران خودرو است و بخش عمده کاهش فروش این شرکت به دلیل اعمال این تحریم‌های اجباری از سوی دولت فرانسه اتفاق افتاده است.

این منبع نزدیک به هیئت مدیره شرکت پژو می افزاید: شرکت پژو به دلیل ضرر و زیان هنگفتی که بابت این تحریم‌ها می پردازد، موافق این تحریم ها نیست اما فشار دولت سارکوزی در ۶ ماه گذشته و ادامه آن توسط دولت اولاند از یک سو و فشار شرکت جنرال موتورز آمریکا به عنوان یکی از سهامداران اصلی این شرکت، علت اصلی تمکین مدیران این شرکت خودروسازی به رغم تحمل زیان‌های هنگفت این اقدام است.

به گزارش مهر، شرکت خودروسازی “پژو-سیتروئن” سال گذشته طی قراردادی استراتژیک با شرکت جنرال موتورز بخشی از سهام خود را به این شرکت خودروسازی آمریکایی واگذار کرده است.

طبق اعلام قبلی شرکت پژو، ۱۰ درصد تولیدات این شرکت در بازار جهانی مربوط به قرارداد آن با شرکت ایران خودرو است.

پیش از این، رسانه های بین المللی خبر داده بودند که شرکت پژو، ۶ ماه است که ایران خودرو را تحریم کرده و به ایران قطعات خودروهای تولیدی نمی دهد. رسانه های غربی در توافق نانوشته ای به ارتباط مستقیم بحران اقتصادی پژو با تحریم ایران اشاره ای نمی‌کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.