اخطار پدافند هوایی ایران به آواکس‌های آمریکایی

به گزارش خبرآنلاین، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، در خصوص مقابله پدافند هوایی با هواپیماهای جاسوسی در جنگ الکترونیک گفت: ما در ۱۰ سال اخیر اخطارهای بیشماری حتی به هواپیماهای آواکس آمریکایی که در فضای عراق و حاشیه‌های آزاد خلیج فارس پرواز می‌کردند، داده‌ایم.
وی افزود: پرواز این هواپیمای آواکس با آن همه پیچیدگی بعضا از قوانین بین‌المللی و صنعت هواپیمایی تخطی می‌کرد و اگر نزدیک می‌شد ما بلافاصله به آن اخطار می‌دادیم.
اسماعیلی با اشاره به توان بالای این قرارگاه در تامین امنیت فضای کشور و مقابله با هواپیماهای جاسوسی دشمن، به کشف هواپیماهای جاسوسی آمریکا توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در رزمایش ولایت نیروی دریایی ارتش در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: دو فروند هواپیمای جاسوسی سرنشین‌دار آمریکایی که کاملا رادارگریز هستند، قصد نزدیکی به مرزهای ایران را داشتند که در ۱۲ مایلی مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به هر ۲ هواپیما در موقعیت و نقطه‌ای که بودند، توسط رادار جاسک، چابهار و بندرعباس اخطار هوایی داده می‌شود و آنها بلافاصله منطقه را ترک می‌کنند.
گزیده اظهارات فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در گفت وگو با فارس در ادامه می آید:
• سامانه‌های پیچیده‌ای بر روی آواکس‌ها نصب است اما اگر قرار باشد یک هواپیمای جنگ الکترونیک مثل هواپیمای E3C، جنگ الکترونیک عظیمی در همه طیف‌ها انجام دهد، نمی‌تواند موفق باشد چون خودش هم باید پرواز کند و رادارش در طیفی روشن باشد، پس طبیعتا اگر در همه طیف‌ها هم بخواهد جنگ الکترونیک انجام بدهد محکوم به افتادن است و اگر بخواهند سامانه GPS را از کار بیاندازند و از ماهواره استفاده نکند طبیعتا خودش هم محکوم به گمراه شدن است.
• ما در برابر جنگ الکترونیک دشمن هم از سیستم استفاده می‌کنیم و هم از خنثی‌سازی، ما امروز GPS Jammer هایی داریم که خیلی راحت می‌تواند سامانه‌های GPS را منهدم کنند.
• اینها هواپیماهای جاسوسی هستند که به مرزهای یک کشور نزدیک می‌شوند و بعضا اگر سامانه‌های دفاعی آن کشور آگاه و هوشیار نباشند ممکن است ورود کنند و فضا را شکسته و اطلاعاتی که می‌خواهند را کسب کنند.
• ما به کمک سامانه‌های راداری و شنود الکترونیکی توامان یعنی سیستم اکتیو و پسیو، تا به حال اجازه چنین کاری را نداده‌ایم.
• در مواقعی مانند راهپیمایی روز قدس نیز پدافند هوایی با توان بیشتری فعالیت داشته و ممکن است اخطاری به هواپیماها بدهیم.
• در بحث برگزاری اجلاس سران غیر متعهد فضای بسیار آرامی در تهران داشتیم اما اینگونه نبود که دشمنان چنگ و دندانشان را تیز نکرده بودند و یا قصد جاسوسی و خبرگیری نداشتند.
• همانگونه که در بحث زمین، نیروی انتظامی یک امنیت خیلی خوبی برقرار کرد، در بحث هوا و فضا هم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از قرارگاه پدافند هوایی و تحت کنترل و عملیاتی قرار دادن سامانه‌های پدافند هوایی بالغ بر ۵۰ مورد اخطار هوایی داشتیم، اخطار به هواپیماهایی که قصد نزدیک شدن به مرزهای هوایی ما از سمت جنوب، شرق و غرب کشور را داشتند. از این مدل اخطارهای هوایی در تمام شرایط داریم.
• این حق مسلم هر کشوری است که اگر هواپیمایی بدون مجوز به مرزهای هوایی‌اش نزدیک شود به آن اخطار دهد و این اخطار بدون پشتوانه هم نیست. اخطار با اقدام تاکتیکی متعاقب آن است. آنها وقتی مشاهده می‌کنند که اخطار هوایی داده می‌شود و بعد ۳، ۴ سامانه موشکی ما روشن می‌شود و بعد هواپیماهای اسکرمبل نیروی هوایی ما به پرواز در می‌آیند، حساب کار دستشان می‌آید.
• هواپیمای RQ170 یکی از پیشرفته‌ترین نمونه تکنولوژی کشور آمریکا است که همه حیثیت‌شان را روی آن گذاشته بودند. حال چگونه این هواپیما گرفتار شد؟ هواپیمایی که سطح لبه تکنولوژی یک کشور صاحب تکنولوژی است و از چندین طریق هدایت و کنترل می‌شود هم از طریق ماهواره هم از طریق ایستگاه زمینی و هم از طریق هدایت از خود کنترل، چطور می شود این ۳ هدایت به هم می‌ریزد؟ این هواپیما حتی قابلیت خود انفجاری داشته، چطور می‌شود این مرحله هم اتفاق نمی‌افتد و در مرحله پنجم به سلامت روی زمین می‌نشیند. این یکی از ابتکارات و قدرت‌های جمهوری اسلامی ایران است.
/۲۷۲۹۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.