ادامه درگیری و ناآرامی در ایرلند شمالی برای دومین شب متوالی

به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی طی درگیری های یکشنبه شب و دوشنبه شب، حدود ۵۰ مامور پلیس بر اثر برتاب سنگ و بمب بنزینی بطور سطحی مجروح شدند.

این ناآرامی ها در جریان تجمع عصر دیروز گروه های کاتولیک و جمهوری خواه مخالف سلطه انگلیس بر ایرلند شمالی در میدان کارلایل و خیابان کلیفتون واقع در شمال شهر بلفاست آغاز شد و دوشنبه شب نیز ادامه یافت.

پروتستان های طرفدار انگلیس در جریان تجمع روزگذشته جمهوری خواهان در میدان کارلایل، تلاش کردند که به آنها حمله کنند که با ممانعت نیروهای پلیس مواجه شدند و درگیری هایی میان دو طرف روی داد.

تلویزیون ‘بی بی سی’ گزارش داد: پلیس درگیری های دوشنبه شب را یک ‘بی نظمی جدی’ توصیف کرد و از رانندگان خودروها خواست از نزدیک شدن به منطقه درگیری خودداری کنند.

بر اساس این گزارش در ناآرامی های امشب حداقل ۲۰۰ نفر از جمهوری خواهان و وفاداران به انگلیس حضور داشتند و پلیس نیز چهار ماشین آبپاش ضدشورش را برای پراکنده کردن تجمع کنندگان به کار گرفته بود.

یک جوان ۱۷ ساله نیز به اتهام ایجاد درگیری و حمله به پلیس دستگیر شد.

‘بی بی سی’ افزود: ماموران پلیس که برای جلوگیری از درگیر شدن دو گروه مخالف تلاش می کردند با سنگ، آجر و بمب های بنزینی مورد حمله قرار گرفتند.

هفته گذشته نیز هفت مامور پلیس در جریان درگیری هایی که هنگام برگزاری رژه پروتستان های طرفدار دولت در بلفاست به وقوع پیوست، مجروح شدند.

شرکت کنندگان در رژه مذهبی هفته گذشته هنگام عبور از محله کاتولیک نشین که اکثرا جمهوری خواه و مخالف سلطه انگلیس بر ایرلند شمالی هستند، با آنان درگیر شدند که در جریان آن هفت مامور پلیس نیز مجروح شدند.

مقامات شهر بلفاست از پروتستان ها خواسته بودند که از محله کاتولیک نشین عبور نکنند و شعارهای تحریک آمیز سر ندهند ولی جوانان شرکت کننده در رژه، این درخواست ها را نادیده گرفتند و به رغم حضور گسترده پلیس، با جوانان کاتولیک و جمهوری خواه درگیر شدند.

منطقه ایرلند شمالی به مدت چندین دهه شاهد خشونت های گسترده سیاسی و فرقه ای بود که این خشونت ها در سال ۱۹۹۸ و با امضای قرارداد صلح موسوم به ‘جمعه نیک’و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوریخواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید.

برخی از کسانی که این قرارداد صلح را قبول نداشتند از ارتش جمهوریخواه ایرلند جدا شده و گروههای کوچک مخفی را برای ادامه مبارزه مسلحانه تشکیل دادند.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۷۳۵۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.