ادرار سوختگی،شایع ترین انواع درماتیت پوستی در نوزادان

ادرار سوختگی یا درماتیت کهنه بچه،در نوزادان به صورت یک التهاب پوستی حاد و گذرا بروز می کند و می تواند به سوختگی،خارش و در نتیجه به هم خوردن آرامش و خواب نوزاد منجر شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ سوختگی پای کودکان در صورت درمان نشدن راهی برای بروز عفونت های قارچی است. سوختگی به تنهایی موجب التهاب نیست اما تورم مایع بین بافتی و عفونت در محل زخم موجب التهاب و بروز سوزش و گرما در محل زخم می شود.

 علائم شایع ادرارسوختگی:

 درد، قرمزی و جوش های خارش دار پوست در قسمت پوشک

ترک خوردگی یا زخم پوست

گاهی در نوزادان پسر، پوست قرمز، زخمی و خون آلود می شود.

 چند توصیه برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد:

– باید تا حد امکان از بستن پوشک و نایلون به محل خودداری کنید، ولی اگر گاهی استفاده از پوشک لازم باشد، بهتر است از دو تا سه عدد پوشک با هم استفاده کرد تا جذب ادرار بیشتر شده و تماس بدن با ادرار کمتر شود.

 – باید از شستشوی بیش از حد محل با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده خودداری کنید. پس از شستشو با آب، در صورت لزوم از صابون‌های ملایم استفاده شود و سپس محل به طور کامل خشک شود.

– زدن پودر بچه می ‌تواند کمک‌کننده باشد.

– بهتر است به جای استفاده از حوله، برای خشک کردن، محل را پس از شستشو با باز گذاشتن و هوا خوردن خشک کنید.

– باید از پوشک هایی با بسته بندی و نشان استاندارد استفاده کنید. بعضی از پوشک‌ها خود حالت آلرژی(حساسیت) ایجاد می‌ کنند و آلرژی زمینه‌ساز سوختگی ادراری می ‌شود.
 

نکته: اگر با رعایت کردن موارد گفته شده ضایعه بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا همانطور که گفته شد، ممکن است قارچ یا عفونت باکتریایی به این عارضه اضافه شود و بیماری‌های دیگری می ‌تواند عامل ایجاد کننده و یا حتی تشدید کننده آن باشند که در این باره تشخیص افتراقی و درمان آنها با پزشک متخصص است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.