ادعاهای کاندیداها در مناظرات گاهی بیان آرزوهاست

ایسنا/همدان یک فعال سیاسی مطرح کرد: باید به سابقه عملکرد افراد در مسئولیت های گذشته وزن بیشتری داد. ادعاهای مطرح شده در مناظرات از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری گاهی بیان آرزوهاست اما عملکرد گذشته فرد نشان می‌دهد او در تحقق بخشیدن به این آرزوها چه میزان توانمند است.

دکتر محمد دشتی در گفت‌وگو با ایسنا، به ضرورت حضور و مشارکت مردم در شکل گیری ساختارهای اساسی یک حکومت جمهوری و مشروعیت بخشی به آن اشاره و اظهار کرد: این حضور و مشارکت پشتوانه ای محکم برای عملکرد مسئولان منتخب مردم است و ضمن مشروعیت بخشی به نظام، پشتوانه امنیت و اقتدار ملی خواهد بود.

دشتی با اشاره به حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات اخیر این کشور، تصریح کرد: مردم سوریه به خوبی معنای جمله «حضور در پای صندوق های رأی امنیت آفرین است» را با گوشت و خون خود درک و لمس کردند.

وی ادامه داد: حضور گسترده مردم در انتخابات همچنین سبب افزایش توانایی و قدرت نامزد منتخب در ایجاد تغییرات می شود البته پس از حضور در انتخابات که خود دارای موضوعیت است، انتخاب درست نیز دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است.

این دکترای علوم سیاسی با تأکید بر اینکه انتخاب یک فرد با اندیشه و توانی که دارد به طور مستقیم بر سرنوشت و زندگی آینده تک تک ما مؤثر خواهد بود، گفت: دقت اجمالی در دیدگاه های نامزدها، به خوبی تفاوت بین عملکرد آنها در آینده و تأثیر این عملکرد بر زندگی مردم با توجه به اختیارات گسترده ریاست جمهور در قانون اساسی را مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت هایی که در شهرستان ملایر رئیس جمهور آینده باید به آن توجه کند، جدای از اولویت های دیگر نقاط کشور عزیزمان ایران نیست. امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حل مشکلات اقتصادی دارای بیشترین فوریت است و حل آن از مسیر توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌گذرد.

دشتی بیان کرد: در شهرستان ملایر اهمیت به مزیت های نسبی شهرستان در زمینه های کشاورزی، صنایع تبدیلی، مبلمان، پوشاک و کمک به تکمیل زنجیره ارزش این محصولات در اولویت است و ایجاد بازارهای جدید برای فعالان در این عرصه ها، می‌تواند وضعیت اشتغال و اقتصاد مردم را متحول کند.

وی برگزاری مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری را عاملی مؤثر در گرم شدن فضای انتخابات و تاحدودی بالا و پایین شدن درصد مقبولیت افراد دانست و افزود: برای یک انتخاب درست باید امتیاز خاص خود را برای هر ویژگی و فاکتور لازم یک رئیس‌جمهور موفق درنظر گرفت. مناظرات توان سخنوری، تیزهوشی و تاحدودی برنامه‌های یک نامزد را عیان می کند البته شناخت این ویژگی ها و برنامه ها، لازم است اما کافی نیست.

دشتی تأکید کرد: در کنار این ویژگی ها باید به سابقه عملکرد افراد در مسئولیت های گذشته وزن بیشتری داد. ادعاهای مطرح شده در مناظرات از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری گاهی بیان آرزوهاست اما عملکرد گذشته فرد نشان می‌دهد که او در تحقق بخشیدن به این آرزوها چه میزان توانمند است.

این دکترای علوم سیاسی به ضرورت توجه به محدودیت ها برای تشخیص مناسب بودن یا نبودن نحوه برگزاری مناظرات اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی برای اجرای مناظرات با توجه به تعدد نامزدها، پخش زنده مناظرات و لزوم رعایت حقوق دیگران بسیار سخت است اما شاید بیان یک موضوع، گفتگو و نقد پاسخ ها درباره آن بتواند راهگشاتر باشد.

وی یادآور شد: دقت در مناظره اول به وضوح نشان داد که تفاوت بین نامزدها در همه‌ جنبه های فکری و عملی بسیار زیاد است و به طور قطع با انتخاب هر کاندیدا نسبت به کاندیدای دیگر، کشور شرایط متفاوتی را تجربه می کند و اگر ما فرد مناسب را انتخاب نکنیم، دیگران برایمان انتخاب خواهند کرد و ناگزیر باید به انتخاب آنها احترام بگذاریم.

این فعال سیاسی در پایان گفت: باید به تفاوت بین نامزدهایی که با عملکرد روشن و با برنامه به میدان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمدند با کسانی که صرفاً با دوقطبی سازی بین خود و دیگران به دنبال برجسته کردن خود هستند، توجه داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.