ادعاها دربارهٔ پاک‌سازی پارچین صحت ندارد

۱۶اردیبهشت،

کارشناسان فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می‌کنند ادعاها دربارهٔ پاکسازی پارچین نادرست است و اساسا به لحاظ فنی بی معناست.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می‌کنند ادعاها دربارهٔ پاکسازی پارچین نادرست است و اساسا به لحاظ فنی بی‌معناست.
 
رییس آزمایشگاه نمونه‌های محیطی آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا گفته است که اگر واقعا یک فعالیت هسته‌ای در پارچین انجام شده باشد، امکان محو کامل آثار آن وجود ندارد.
 
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از شهر سیبرسدورف اتریش که توسط فردریک دال در روز ۱۱ اردیبهشت ارسال شده، استفان فوگت (Stephan Vogt) گفته است: «ذرات مشخص اورانیوم را نمی‌توان به طور کامل از تاسیساتی که در آن از اورانیوم استفاده شده است جا به جا کرد».
 
فوگت که ریاست آزمایشگاه نمونه زیست محیطی آژانس بین المللی انرژی اتمی را برعهده دارد گفت: «نمی‌توان با پاکسازی از شر این مواد خلاص شد. نمی‌توان این مواد را به اندازه‌ای رقیق و ضعیف کرد که ما نتوانیم از آنها نمونه برداری کنیم. این اتفاق (بازرسی و نمونه برداری از تاسیسات پارچین) می‌افتد اما زمان آن مشخص نیست».
 
وی افزود: «شاید ما اولین باری که به آنجا برویم نتوانیم این ذرات را پیدا کنیم. اما هر چه بازدیدهای ما بیشتر باشد امکان نمونه برداری‌های ما در مناطق مختلف این تاسیسات بیشتر می‌شود».
 
این آزمایشگاه در شهر سیبرسدورف اتریش قرار دارد.
 
آژانس از نوامبر ۲۰۱۱ به دنبال دسترسی به پارچین است و ادعا می‌کند که ایران در پارچین درسال ۲۰۰۰ آزمایش‌های هسته‌ای انجام داده است.
 
ایران با این بازدید مخالف نیست ولی تاکید دارد که باید یک مدالیته میان ایران و آژانس در این باره انجام شود.
 
منابع غربی تاکنون بارها ادعا کرده‌اند که ایران مشغول عملیات خاک برداری در پارچین به منظور محو کردن آثار این آزمایش است.
 
ایران قبلا تاکید کرده است که اولا یک عملیات عمرانی با هدف ساخت یک جاده در پارچین در حال انجام است و ثانیا عملیات‌های عمرانی هیچ ارتباطی به ساختمانی که آژانس گفته قصد بازدید از آن را دارد ندارد.
 
ایران هسته‌ای می‌نویسد: نکته جالب این است که در حالی که رییس آزمایشگاه آژانس تایید می‌کند امکان محو آثار عملیات هسته‌ای از پارچین وجود ندارد، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بارها ادعا کرده ایران با انجام عملیات عمرانی در پارچین فرآیند راستی آزمایی آژانس را به خطر انداخته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.