ادعای تازه آمریکا: القاعده در لباس زیر بمب جاساز کرده و به هواپیما آورده بود

سازمان سیا در اولین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده طرح بمب‌گذاری القاعده شاخه یمن را در خطوط هوایی آمریکا خنثی کرد.

 خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کردند، این بمب یک نمونه پیشرفته از بمبی بود که در سال ۲۰۰۹ میلادی القاعده یمن قصد منفجر کردن آن را در یک هواپیما در دیترویت داشته است.

آمریکا می‌گوید، شاخه یمن القاعده قصد داشت با بمبی که در یک لباس زیر جاسازی شده بود، هواپیمای خطوط هوایی آمریکا را منفجر کند. این بمب را ماموران مخفی آمریکا به دست آوردند و هم‌اکنون در حال بررسی ابعاد تکنیکی آن هستند.

گزارش شده که این بمب زمانی به دست آمریکایی‌ها افتاده که هنوز هیچ پرواز مشخصی را القاعده برای منفجر کردن با این بمب انتخاب نکرده بود و هنوز مشخص نیست که چه کسی قرار بود که این بمب را بپوشد و به داخل هواپیما ببرد.

پلیس فدرال آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد، این بمب را در همراهی با “ماموران اطلاعاتی کشورهای دیگر” کشف کرده است.

یک سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا یک ماه پیش از این طرح بمب‌گذاری مطلع شده بود.

هنوز مشخص نیست که چه کسی این بمب را ساخته است، اما مقام‌های امنیتی آمریکا می‌گویند که این بمب شبیه به همانی است که به لباس زیر عمر فاروق عبدالمطلب دوخته شده بود.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش کرد که در این بمب تازه کشف شده، از مواد منفجره صنعتی استفاده شده و در آن هیچ تکه فلزی وجود ندارد. همین کمک می‌کند که بمب‌گذار بتواند به راحتی از بخش امنیتی فرودگاه‌ها رد شود.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این وزارتخانه به بازرسی‌های معمول خود در فرودگاه‌ها ادامه می‌دهد و اضافه کرده که آنها هیچ اطلاعی از تلاش‌های القاعده برای انجام حمله به مواضعی در آمریکا ندارند.
۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.