ادعای تازه رویترز درباره فردو

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

خبرگزاری رویترز iبه نقل از دیپلمات‌ها ادعا کرد که ایران نصب سانتریفیوژ‌ها را در فردو تقریبا iبه پایان رسانده است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارش تفسیریی از وین iبه نقل از دیپلماتی‌هایی که iبه نام‌شان اشاره‌ای نکرده است، مدعی شد: ایران تقربا نصب سانتریفیوژ‌ها در تاسیسیات غنی‌سازی فردو را iبه پایان رسانده و باور بر آن است که در آینده‌ای نزدیک در موقعیتی خواهد بود که تولید موادی را که اگر بیشتر فرآوری شود، می‌تواند در تولید بمب iبه کار رود افزایش خواهد داد.

یکی از این دیپلمات‌ها روز پنج شنبه ادعا کرد که «آن‌ها باید ظرف چند هفته قادر ( iبه افزایش تولید) شوند.»

رویترز افزود: مشخص نیست آیا لوله‌ها و دیگر زیر ساخت‌های لازم برای همه‌ دستگاه‌های تازه نصب شده تکمیل شده‌اند یا خیر. همچنین مشخص نیست که آیا ایران از سانتریفیوژ‌های تازه برای ساخت اورانیوم با غنای بیشتر استفاده خواهد کرد یا خیر.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش تفسیریی از وین iبه نقل از سه دیپلمات که خواستند نام‌شان فاش نشود، ادعا کرد: ایران در آستانه قادر شدن iبه ساخت اورانیوم با غنای تسلیحاتی در فردو قرار دارد.

یکی از این سه دیپلمات مدعی شد: ایران ظرف چند روز iبه لحاظ فنی قادر iبه افزایش تولید ورانیوم ۲۰ درصدی توسط حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ در فردو خواهد بود. این امر iبه دو برابر شدن خروجی کنونی منجر خواهد شد و وقت لازم برای رسیدن iبه مواد کافی و لازم برای سلاح هسته‌یی را iبه نصف می‌رساند و iبه سه ماه کاهش می‌دهد.

دو دیپلمات دیگر تعداد ۷۰۰ سانتریفیوژ را تایید نکردند، اما گفتند که در چند ماه قبل ایران تعداد قابل توجهی سانتریفیوژ را در فردو نصب کرده است. آغاز غنی‌سازی با دستگاه‌هایی که تحت خلاء می باشند فقط چند روز وقت می‌خواهد.

بنابراین گزارش تفسیری؛ اگرچه کارشناسان توافق دارند که ایران می‌تواند اورانیوم تسلیحاتی کافی را نسبتا سریع تولید کند اما خاطرنشان می‌کند که این فقط یکی از گام‌هایی است که برای ساخت سلاح باید برداشت. آن‌ها می‌گویند که بر این اعتقادند تهران سال‌ها با تسلط بر فن‌آوری ساخت کلاهک کامل عملیاتی فاصله دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.