ادعای رایزنی پشت پرده ولایتی با آمریکایی ها

۳۱فروردین۱۳،

این دیپلمات آمریکایی که خود را با شنیدن این پیشنهاد “سردرگم” توصیف کرده در ارزیابی خود از اظهارات این شخصیت محافظه کار ایرانی ،می نویسد که ارزیابی های سیاسی طرف ایرانی بسیار ذهنی بوده و نباید قطعی در نظر گرفته شود.

بر اساس سندی که از سوی ویکی لیکس انتشار یافته است ، در مارس سال ۲۰۰۷ ، پزشکی که خود را از نزدیکان علی اکبر ولایتی در ایران معرفی کرده با یک دیپلمات آمریکایی در دبی ملاقات کرده و از وی خواسته تا دولت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ (۲۲خرداد ۱۳۸۸) در تعامل با ولایتی باشد.

به گزارش عصر ایران به نقل از ” المانیتور” اسپانیا در این سند ، خانم “جیلین برنز” مسئول میز ایران در کنسولگری آمریکا در دبی از ملاقات ماه مارس ۲۰۰۷ خود با این فرد که سابقه ۱۵ سال زندگی در آمریکا داشته و خود را از چهره های محافظه کار طرفدار ولایتی خوانده ، به وزارت خارجه این کشور در واشنگتن گزارش می دهد.

در این گزارش دیپلمات آمریکایی خود را از شنیدن پیشنهاد حمایت  آمریکا از نامزدی ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ “سردرگم” می خواند.

بنا بر گزارش این دیپلمات آمریکایی، طرف ایرانی ملاقات کننده که خود را از نزدیکان و هواداران ولایتی معرفی کرده است به دولت آمریکا وعده داده   ولایتی پس از پیروزی در انتخابات اقدام به برقراری مجدد رابطه با آمریکا خواهد کرد.

خانم برنز در گزارش خود به نقل از این پزشک ایرانی می نویسد:” برنده شدن در انتخابات پول می خواهد و دکتر ولایتی به این پول نیاز دارد.” سپس آنها در این باره با یکدیگر همفکری کرده اند.

این دیپلمات آمریکایی در ارزیابی خود از اظهارات این شخصیت محافظه کار ایرانی که مدیر یک کلینیک نیز در ایران است ،می نویسد که ارزیابی های سیاسی طرف ایرانی بسیار ذهنی بوده و نباید قطعی در نظر گرفته شود. نکته قابل توجه این که اسناد ویکی لیکس ، عمدتاً بر مبنای گزارش های تأیید نشده و مکاتبات و حتی محاورات داخلی دیپلمات ها تنظیم شده و تأیید صحت و سقم آنها بدون مستندات قابل اتکا میسر نیست.

گفتنی است در انتخابات مورد اشاره ویکی لیکس ، هر چند ولایتی جزو کاندیداهای مطرح بود ولی نهایتاً کنار کشید و چند ماه بعد ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد./عصرایران

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.