ادعای سفیر پیشین فرانسه در ایران دربارهٔ روحانی و توقف ساخت سلاح هسته‌ای!

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
سفیر پیشین فرانسه در ایران در اظهاراتی بی‌اساس با نسبت دادن تلاش برای تولید سلاح هسته‌یی در ایران مدعی شد که حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران در سال ۲۰۰۳ شخصا تولید مخفیانه این سلاح را متوقف کرد!

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که فرانسوا نیکولا، سفیر پیشین فرانسه در ایران از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در یادداشتی که در روزنامه “هرالد تریبیون اینترنشنال” انتشار یافت، ادعا کرد که معتقد است حسن روحانی “عامل اصلی” متقاعد کردن ایران به توقف برنامه مخفیانه هسته‌یی بود.

بنابر گزارش “نیشن”، وی نوشت: بر مبنای مذاکراتی که من در آن زمان به عنوان سفیر فرانسه در تهران با مقامات عالی رتبه ایران دربارهٔ این موضوع داشتم، قاطعانه بر این باورم که روحانی عامل اصلی در این روند بود.

نیکولا برای واقعی جلوه دادن ادعای خود، این طور نوشت: البته، ایرانی‌ها نمی توانند برای یک خارجی تایید کنند که چنین برنامه‌ای اصلا وجود داشته است و من نمی‌توانم نام مقاماتی را که با آن‌ها صحبت کردم، به میان بیاورم.

سفیر پیشین فرانسه در تهران پا را فراتر گذاشت و از نشستی با یک «مقام عالی رتبه» بعد از موافقت ایران با تعلیق غنی سازی در اکتبر ۲۰۰۳ صحبت کرد و نوشت که بعد از این توافق، این مقام «به طور محرمانه به من گفت که روحانی بخشنامه‌ای کلی صادر کرد و از همه ادارات و نهادهای ایرانی، نظامی و غیرنظامی، خواست به طور مفصل فعالیت‌های هسته‌یی قبل و جاری خود را شرح بدهند.»

نیکولا در ادامه ادعاهایش افزود: این مقام به من توضیح داد که مشکل اصلی که روحانی و تیمش با آن روبرو بودند فهمیدن دقیق آن‌چه در سیستم سری ایران رخ می‌داد بود.

دیپلمات پیشین فرانسه در تهران ادامه داد: چند هفته بعد، از مقام دیگری، که دوست نزدیک روحانی بود، شنیدم که «تیم روحانی با دشواری روبرو است، در برابر دستوراتش مقاومت می‌شود، اما آن‌ها بر شرایط غالب خواهند شد.»

این گزارش حاکی است بعد از آنکه نیکولا به این مقام پیشنهاد کرد که به محققین زمان بیشتری برای آرشیو کردن فعالیت‌های‌شان داده شود مدتی بعد منبع او پاسخ داده است که «پیام شما را منتقل کردم … کارآمد بود.»

این دیپلمات بازنشسته در ادامه ادعاهایش افزود: غنی‌سازی اورانیوم بخش قابل ملاحظه این برنامه بود، اما یک بخش پنهان وجود داشت و آن ساخت یک ابزار هسته‌یی برای وقتی بود که آن‌ها اورانیوم غنی شده را تولید کردند و این‌که چطور آن را بر روی موشک سوار کنند و این‌که چطور آن را در اختیار دوستان در منطقه قرار دهند؛ این برنامه‌ای بود که روحانی آن را متوقف کرد.

نیکولا ادعا کرد: این موضوع را از مدت‌ها قبل می‌دانستم اما حالا که روحانی رییس‌جمهور می‌شود اطلاعات کافی دارم که اثبات کنم او شخصیت اصلی بود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.