ادعای نیویورک تایمز درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه سازمان ملل – اخبار سیاسی

نیویورک تایمز مدعی شده است که طرف ایرانی پیشنهادی را در ۹ گام ارائه کرده است که بر اساس آن، تولید اورانیومی را که بشود به راحتی در ساخت سلاح اتمی مورد استفاده قرار گیرد به تدریج متوقف خواهد ساخت.

اما ایران در قبال این حرکت، امتیاز بزرگی از آمریکا مطالبه کرده است و آن هم لغو همه تحریم‌هایی است که مانع فروش نفت ایران می‌شود. نیویورک تایمز هر چند چنین توافقی از جانب مقامات آمریکایی را غیرعملی دانسته است اما مدعی شده است که هیات ایرانی از فرصت حضور در سازمان ملل استفاده کرده است تا به طرف مقابل اعلام کند که رهبری ایران از چنین توافقی حمایت خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشته است: در جامعه اطلاعاتی آمریکا تردید وجود دارد که رهبری ایران از موضع اولیه خود مبنی بر متوقف نکردن غنی‌سازی ۲۰ درصدی کوتاه آمده باشد.

طرح طرف ایرانی بر پایه پیشنهادی است که در ماه جولای به اروپا ارائه شده است. مبنای پیشنهاد این است که ایران در ازای کاهش گام به گام تحریم‌ها، ایرانی فعالیت یکی از دو مرکز غنی‌سازی اورانیوم که در آن غنی‌سازی ۲۰درصدی انجام می‌شود را پایان خواهد داد. تعلیق غنی‌سازی در فردو تنها بعد از طی شدن هر ۹ مرحله کاهش تحریم‌ها علیه ایران عملی خواهد شد.

از نگاه طرف آمریکایی، پیشنهادی که ایرانی‌ها داده‌اند تضمین نخواهد کرد که ایران نتواند سلاح اتمی بسازد و شیوه تنظیم پیشنهاد به گونه‌ای است که ایرانی‌ها هر زمانی که اراده کنند خواهند توانست برنامه خود را از سر بگیرند. آنها خود را ملزم نمی‌دانند که به سوالات آژانس در مورد شواهد مرتبط با تحقیق درباره ساخت سلاح هسته‌ای پاسخ دهند اما اصرار دارند که آژانس اعلام کند که این موضوعات با ایران حل و فصل شده است.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که اگر تحریم‌ها علیه ایران لغو شد، اعمال مجدد آنها، حتی اگر مورد توافق سایر کشورها قرار گیرد، سالها زمان خواهد برد.

آمریکا هنوز پیشنهادی رسمی به ایران ارئه نکرده است اما چارچوب روش حل وفصل مساله هسته‌ای که پیش از تابستان از سوی آنها برای طرف ایرانی توضیح داده شده است کاملا در مقابل طرح نه مرحله‌ای ایرانی‌ها است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.