ادغام مراکز ترک اعتیاد در پزشک خانواده جلوی سوءاستفاده را می‌گیرد

۲۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آنهایی که با ادغام مراکز درمان اعتیاد در پزشک خانواده جوسازی راه انداخته‌اند می‌دانند چه اتفاقی در حال افتادن است چون درآمدها شفاف می‌شود و منافعشان به خطر می‌افتد.

محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با فارس، در مورد ادغام مراکز درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده افزود: ادغام این مراکز در برنامه پزشک خانواده سیاست کلان جهانی و کشوری است و اگر مفهوم ادغام درست فهمیده شود کشور راهی جز ادغام خدمات بهداشتی- درمانی ندارد.

وی در مورد اعتراض بعضی از کلینیک‌های درمانی ادامه داد: این اعتراض به این سبب است که ادغام مراکز درمانی در پزشک خانواده به ضرر بعضی‌هاست در حالی که ما در سیاست‌گذاری‌ها نفع مردم را در نظر می‌گیریم نه سودآوری بخش خاصی از درمانگران را.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برنامه پزشک خانواده مسئول سلامت یک گروه هدف است که بخشهای سلامت اعتیاد نیز زیرمجموعه آن می‌شود یعنی از ابتدا آن اشخاصی که تحت درمان پزشک خانواده قرار می‌گیرند. همچنان که برای بهداشت محیط، بیماری‌های عفونی و غیره در این برنامه درمان می‌شوند. مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از اعتیاد، تشخیص به موقع اعتیاد و ارجاع آن نیز در این قالب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دغدغه بعضی‌ اشخاص محترم است اما اغلب معترضان منافعشان در خطر است چرا که در پزشک خانواده زمانی که نظام ارجاع تعریف می‌شود یعنی همه چیز سر جایش قرار می‌گیرد، تکلیف بیمار و مراکز مشخص است و بیمار می‌داند اول به کدام مرکز مجاز درمان اعتیاد برود.

صابری زفرقندی افزود: در مقابل، مراکز درمانی هم موظف می باشند بازخوردهای درمان را اعلام کنند و به این ترتیب همه چیز شفاف می‌شود و درمان از ابتدا تا انتها تعریف می‌شود.

وی گفت: بخشی از خدمات سلامت نیز که در حوزه بیماری‌های روان است باید در پزشک خانواده دیده شود و چنانچه به مراکز تخصصی نیاز بود ارجاع انجام شود و این مراکز تخصصی اعم از دولتی و خصوصی درمان را انجام دهند.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: آنهایی که جوسازی می‌کنند کاملاً می‌دانند چه اتفاقی در حال افتادن است چرا که شفاف‌سازی می‌شود و درآمدها و هزینه‌های مضاعف و غیرضروری که به بیمار تحمیل می‌شود کمتر شده و حمایت‌های بیمه‌ای کاملاً تعریف و هدفمند می‌شود.

وی با بیان اینکه تکلیف بیمار با ادغام مراکز در برنامه پزشک خانواده مشخص می‌شود گفت: اشخاص در حوزه مراقبت‌های اولیه و در برنامه پزشک خانواده از ابتدا تا انتها و بعد از درمان نیز تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

صابری زفرقندی ادامه داد: اما زمانی که پزشک خانواده جا بگیرد بخش معدود و محدودی از مؤسسات و اشخاصی که از این نابسامانی سوءاستفاده می‌کنند و درآمدهای کاذب و کلان دارند اولین گروه‌هایی می باشند که با صدای بلند با این برنامه مخالفت کنند.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث ارائه خدمات ادغام یافته در بستر پزشک خانواده و نظام ارجاع یک اجماع جهانی است و در کشورهای دیگر به تأیید رسیده است.

وی گفت: بسته سلامت روان در نظام مراقبتهای اولیه زمانی که ادغام شود از افتخارات کشور ما در منطقه محسوب می‌شود بنابراین ادغام مراکز درمان اعتیاد نیز در پزشک خانواده نمونه‌ای از این کار خواهد بود.

صابری زفرقندی تصریح کرد: پزشک خانواده را بعضی‌ها به انحلال یا ادغام مراکز درمان اعتیاد محدود می‌کنند.این اشخاص یا موضوع را نفهمیده‌اند یا عمداً جوسازی می‌کنند بنابراین به نظر می‌رسد نگرانی این اشخاص جایی ندارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.