اذعان مدودیف به رکود در روابط روسیه و آمریکا

به گزارش ایرنا، مدودیف روز پنجشنبه در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم روسیه گفت: روسیه و آمریکا چه در دوره شوروی سابق و چه پس از آن هرگز روابط گسترده ای با یکدیگر نداشته اند.

وی با بیان اینکه به طور نسبی چهار سال گذشته بهترین سال های روابط مسکو و واشنگتن بود، افزود: با این وجود هنوز اختلافات اساسی و بنیادین میان دو کشور وجود دارد که رفع آنها نیازمند صرف زمان طولانی است.

رییس جمهوری روسیه از طرح سپر دفاع موشکی آمریکا برای استقرار در اروپا و در مجاورت مرزهای غربی روسیه به عنوان یکی از نقاط افتراق روابط دو کشور یاد کرد و اظهار داشت: آمریکا برای تغییر رفتار خود در قبال این طرح هفت سال زمان دارد، در غیر این صورت ما مجبور خواهیم شد که در خصوص استقرار موشک های خود برای مقابله با این طرح تصمیم گیری کنیم.

مدودیف اضافه کرد: در روسیه احساسات ضدآمریکایی وجود دارد و در آمریکا نیز چنین حسی نسبت به روسیه هست و این وضعیت هر از چند گاهی دامن زده می شود.

** انقلاب های مردمی در کشورهای عربی

مدودیف همچنین در خصوص انقلاب های مردمی کشورهای عربی اظهار داشت: من تصورم بر این است که بهار عربی به پاییز سرد ختم خواهد شد.

وی با بیان این که مسکو علاقه مند به همکاری با تمامی کشورهای عربی است، گفت: در زمان حاضر بی ثباتی بر بخش عمده کشورهای عربی حاکم است و نیروهای تندرو در مسیر دستیابی به قدرت در این کشورها هستند.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: من پیش از این بارها اعلام کرده ام که همکاری با نیروهای تندرو دشوار است و حال اگر حتی سیر تحولات در کشورهای عربی به بهترین نحو ممکن نیز باشد، باز هم دستیابی نیروهای تندرو به قدرت خطرناک است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به انتخاب درست مردم کشورهای عربی دستخوش تحولات افزود: ما منافع زیادی در این کشورها در حوزه های مختلف به ویژه فروش تسلیحات نظامی داریم که به دلیل تحولات جاری اکنون متوقف شده اند.

مدودیف همچنین حمایت کشورش را از فعالیت های صلح آمیز ناتو در افغانستان اعلام کرد و گفت: به رغم تمامی فراز و نشیب ها در روابط ما با ناتو همواره از فعالیت های صلح آمیز این سازمان در افغانستان حمایت کرده ایم.

وی همچنین در خصوص برنامه دولت روسیه برای ایجاد پایگاه ترانزیتی محموله های ناتو به افغانستان و بالعکس از منطقه اولیانوفسک اظهار داشت: این پایگاه جنبه فنی صرف دارد و نقل و انتقال نظامی در آن صورت نخواهد گرفت.

رییس جمهوری روسیه همچنین در خصوص روابط با جمهوری های شوروی سابق گفت: ما هم اکنون روابط دوستانه ای با اوکراین داریم که در دوره ‘ویکتور یوشنکو’ رییس جمهوری پیشین اوکراین این گونه نبود.

وی ابراز میدواری کرد که مقام های اوکراین با درس گرفتن از تحولات این کشور از الگوی های قبلی ( غربگرایی و ضدیت با روسیه) پیروی نکنند.

مدودیف در خصوص روابط مسکو و تفلیس نیز گفت: ما، شاکاشویلی را صفر می شماریم و هیچ کاری با وی نداریم، اما اگر کس دیگری سر کار بیاید روابط خود را با گرجستان احیا خواهیم کرد.

اروپام/۵۱۸ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۸۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.