ارائه آمارهای غلط باعث سردرگمی افکار عمومی می شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی گفت: دو عامل ” برآوردهای غلط” و “اعمال روش های غیرمجاز” باعث سردرگمی و ایجاد شائبه غلط بودن آمارهای رسمی نزد افکار عمومی می شود.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، صمدی راد در تشریح “برآوردهای غلط” گفت: به طور مثال در خصوص درگذشتگان یک روستای زلزله زده، آمار۴۰ نفر به تیم های تخصصی پزشکی قانونی اعلام می شود اما آمار فوتی های آن روستا بعد از بررسی همکاران پزشکی قانونی و صدور جواز دفن ۱۲ نفر اعلام می شود. چنین برآوردهایی و اعلام آن به رسانه ها از طریق افرادی که اطلاعاتی از میزان دقیق تلفات ندارند باعث ایجاد سردرگمی و تشویش می شود.
 
وی با اشاره به “اعمال برخی روش های غیر مجاز” در دفن و خاکسپاری متوفیات زلزله اظهار داشت: متأسفانه دیده می شود در برخی از روستاها، اجساد بدون طی روال قانونی و صدور مجوز پزشکی قانونی دفن می شوند که این رویه قطعا در پیگیری های قانونی خانواده ها ایجاد مشکل خواهد کرد و صدور جواز دفن توسط هر مرجعی به جز پزشکی قانونی مجاز نیست.
 
دکتر صمدی راد یادآوری کرد: در بلایای جمعی، حفظ خونسردی در مراحل امدادرسانی یا جمع آوری اجساد و همچنین استناد رسانه ها به آمار مرجع ارائه دهنده آمار رسمی می تواند از استرس جامعه و سردرگمی افکار عمومی بکاهد. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.