ارائه تسهیلات تحصیل و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور از سوی بنیاد نخبگان و استعدادهای برتر

ارائه تسهیلات تحصیل و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور از سوی بنیاد نخبگان و استعدادهای برتر

پورتال دانشگاهی به نقل از پژوهشگران دانشجو: قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این که ارائه تسهیلات از سوی بنیاد به نخبگان و استعدادهای برتر با هدف حفظ آنها در داخل کشور است، تسهیلات جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی و مراکز علمی را تشریح کرد.

دکتر سعید سهراب‌پور با تاکید بر این که هدف تمامی حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بنیاد ملی نخبگان بر روی جوانان و نخبگان، نگه داشتن آنها در کشور و جلوگیری از خروج این گروه از کشور است، گفت: در این راستا چگونگی جذب فارغ‌التحصیلان در تمامی مقاطع تحصیلی و حمایت از آنها از دغدغه‌های اصلی بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شود.

وی افزود: فارغ التحصیلان نخبه دوره دکتری پس از جذب در دانشگاه‌ها به عنوان استادیاران جوان، گرنت تحقیقاتی ۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند تا در ابتدای راه تحقیقات خود را بدون صرف کمترین هزینه آغاز کنند.

دکتر سهراب‌پور ادامه داد: از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان نخبه دوره دکتری که هنوز در مراکز علمی استخدام نشده‌اند می‌توانند از تسهیلات پسادکتری استفاده و زیر نظر یک استاد در دانشگاه فعالیت تحقیقاتی کنند که در این صورت بنیاد ملی نخبگان تا دو سال حقوق آنها را معادل حقوق استادیار پایه یک پرداخت می‌کند. با توجه به این که دانشجویان پسادکتری بیشترین تمرکزشان بر روی تحقیقات و چاپ مقاله است این افراد پس ازاین دوره، جذب دانشگاه‌ها می‌شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص حمایت بنیاد از دانش آموختگان نخبه دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت جذب در دستگاه‌های دولتی و مراکز علمی است گفت: یکی از حمایت‌ها، اعمال تسهیلات در آیین‌نامه‌های استخدام کشوری است به طوری که در اصلاح این آیین‌نامه‌ها، مواردی برای نخبگان در نظر گرفته شده که یکی از آنها معافیت نخبگان از جذب به وسیله آگهی روزنامه‌ها و مصاحبه‌ است.

وی افزود: در مقابل، استخدام در شرکت‌های دانش بنیان مطرح است به طوری که بر اساس آیین‌نامه جذب نخبگان در شرکتهای دانش بنیان چنانچه این شرکتها نخبگان را جذب کنند بنیاد ملی نخبگان در سال اول ۸۰ درصد و در سال دوم ۶۰ درصد حقوق آنها را پرداخت می‌کند. پس از این دو سال نخبگان دارای پتانسیل در همان شرکت‌ها استخدام خواهند شد.

تسهیلات تحصیل

 

جذب نخبگان

 

دستگاه‌های اجرایی

 

بنیاد نخبگان و استعدادهای برتر


پورتال اخبار دانشگاهی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نخبه:

    ای کاش برای جذب و استخدام نخبگان دانش آموخته دکتری در دستگاههای اجرایی کشور تدبیری صحیح و راهکاری منطقی سنجیده شود.
    مگر چند درصد کل جامعه بعنوان نخبگان شناسایی شده اند که دولت از استخدام آنها عاجز و ناتوان است یا تعمدا اجتناب میکند؟
    آیا واقعا با آزمونی به نام استخدام دستگاههای اجرایی و ارائه سوالات ریاضی و زبان و … در استاندارد دوره کارشناسی می توان یک نخبه دانش آموخته دکتری را سنجش نمود؟
    کجای دنیا برای جذب نخبگان خود در تخصص های خاص آزمون ورودی اینچنینی به صورت بی هدف و در سطحی غیر منطقی برگزار می کنند؟
    آیا نخبه دانش آموخته دکتری در رشته ای تخصصی اگر چند سوال ریاضی و … را پاسخ ندهد ناتوان است؟
    مقایسه یک نخبه متخصص در مقطع دکتری با یک فرد لیسانس که بتازگی دروس عمومی را گذرانده را در کدام ترازوی عدل و کدام ظرف عقل میتوان گنجاند!؟
    واقعا این روند جذب نخبگان در واقع نابود کردن و بیرون کردن نخبگان واقعی از سیستم اجرایی کشور است.
    که اگر از روی جهل است و نه از روی عمد و خیانت از متولیان امر خواهشمندیم نخبگان را بر اساس تخصص خود و توانایی لازم در هر رشته بررسی و جذب نمایید.
    تصدیق نخبگان برای جذب در دستگاههای اجرایی به جای اینکه معیاری باشد فقط بر روی کاغذ سبب بازی با نخبگان شده است.
    ادامه این روند که نشانه نانخبگی متولیان امور نخبگان است نشان دهنده بی توجهی و بی هدفی در جذب نخبگان دانش آموخته دکتری و بلاتکلیفی بنیاد نخبگان و عدم هیچگونه ظرفیت برای جذب نخبگان در سالهای آینده سبب نابودی نخبگان و اجبار آنها به ترک کشور می شود که اکنون نیز در جریان است و همه خود را به رغم توصیه های رهبر انقلاب به خواب زده اند.
    به امید روزی که دیگر نخبگان داخل کشور را که بخش مهمی از بیت المال این کشورند براحتی و به عمد از کشور نرانیم و بجای انها با پول بیت المال به دنبال برگشت کسانی باشیم که با فکر غرب زده و بیگانه رشد کرده اند و قطعا آینده انقلاب را به جایی می برند که دیگر هیچ انقلابی نباشد که بخواهد صادر شود…
    انشالله تفکر و عمل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.