ارائه راهکارهای حمایت از صنعت لوازم خانگی به وزارت صنعت

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دیانی در یک نشست خبری با اشاره به تدوین طرحی برای نجات صنعت لوازم خانگی گفت: این طرح که دربردارنده راهکارهایی برای حل مشکلات این صنعت است، در حال تدوین است و تا پایان مردادماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه می‌شود.

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی افزود: تاکنون اقدامات عملی در رابطه با حمایت از تولید داخلی صورت نگرفته و برآنیم که در این شورا، گام‌های جدی برای ارایه یک برنامه جامع برای رونق تولید در صنعت لوازم خانگی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: همه صنعت را نمی‌توان با یک نسخه مداوا کرد و باید برای هر بخش، برنامه‌های عملیاتی خاصی را در نظر گرفت، بر همین اساس است که این برنامه عملیاتی هم اکنون برای صنعت لوازم خانگی در حال تدوین است.

دیانی با اشاره به اینکه باید در صنعت لوازم خانگی کشور، برندسازی کرد، گفت: کم‌اظهاری واردکنندگان در گمرکات هم اکنون به موضوعی شایع تبدیل شده است، این در حالی است که بسیاری از واردکنندگان خود را هم اکنون در لباس تولیدکنندگان وارد کرده‌اند و تلاش دارند تا منافع خود را از طریق مونتاژ تامین کنند؛ این در شرایطی است که تولید داخلی با مشکلات زیادی مواجه است.

به گفته وی، باید حمایت تعرفه‌ای از صنعت لوازم خانگی داشته باشیم، این در شرایطی است که برخی واردکنندگان، کالاها را به چند قطعه عمده تقسیم کرده و آن قطعات را تحت عنوان قطعات یدکی وارد کشور می‌کنند، در حالیکه در داخل مرزهای کشور، کار مونتاژ را انجام داده و کالا را به نام کالای تولید داخلی به فروش می‌رسانند؛ در حالیکه برای کشور ارزبری دارد.

دیانی همچنین با اشاره به راه‌اندازی شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی، گفت: در کنار این باید به مصرف‌کننده قول داد که برای بالا بردن کیفیت اجناس تولید داخلی برنامه داریم و بحث خدمات پس از فروش و کیفیت را به جد در برنامه خود قرار خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی، اظهار داشت: تا پیش از انقلاب، انجمن‌های مختلفی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی بوجود آمده است که این پراکندگی و عدم هماهنگی آنها، باعث می‌شد که تاثیرگذاری مطلوب صورت نگیرد.

به گفته دیانی، متاسفانه علیرغم وعده‌‎های داده شده، تبلیغات برندهای خارجی همچنان در رسانه‌ها و سراسر شهر دیده می‌شود، در حالیکه واردکنندگان برندهای مطرح، خود معترضان جمع آوری این برندها هستند.

همچنین درافشار، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی کوچک، گفت: هم اکنون سیاستهای پولی و بانکی دولت، موانع زیادی را بر سر راه تولید ایجاد کرده است و تمامی روشها و سیاستهای پولی با این نگاه طراحی نشده است که تولید ملی رشد پیدا کند.

وی افزود: اگر قرار است صرفه‌جویی ارزی صورت گیرد، باید ارز با نرخ ۱۲۲۶ تومانی را به تولید داخلی سوق داد که  به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری، یک دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند. این در شرایطی است که هم اکنون تولیدات داخلی به خاطر عدم استفاده از ظرفیت کامل تولید کارخانجات، گران تمام می‌شود.

به گفته درافشار، دولت باید دست از قیمتگذاری لوازم خانگی بردارد و از سوی دیگر، اجازه دهد که واحدهای تولیدی، ماشین‌آلات و کارخانجات خود را نوسازی کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.