ارائه نرم افزار تعیین هویت قربانیان بلایای طبیعی/ شناسایی ۴ شهید

این مطلب در تاریخ جمعه ۱۹م آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

به گزارش خبرنگار مهر، تاکنون برای تعیین هویت پیکر شهدای مجهول الهویه هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق از نرم افزارهای خارجی استفاده می شد.

این نرم افزارها تاکنون از خارج وارد می شدند که علاوه بر اینکه بها های بالایی را به همراه داشتند، مشکلات امنیتی ناشی از افشای اطلاعات ژنتیکی افراد داخل کشور برای نهادهای اطلاعاتی بیگانه را نیز به دنبال داشت از این رو محققان مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه بقیه الله اعظم نرم افزاری را در این زمینه ارائه نمودند.

این نرم افزار با عنوان “نور” (Noor GIS) عرضه شده است و قادر به تعیین هویت قربانیان مجهول الهویه به جای مانده از بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه شهری است.

بخش اول این جلسه سخنرانی، توضیح اجمالی فرآیند تعیین هویت ژنتیکی بود که شامل مراحل استخراج DNA از نمونه، پردازش اطلاعات به دست آمده از DNA استخراج شده و تهیه پروفایل برای آن و در نهایت مقایسه پروفایل به دست آمده با پروفایل های موجود در پایگاه های داده بود.

نشانگرهای ژنتیکی مورد استفاده در این نرم افزار شامل مجموعه ای از توالی های ماهواره ای با “پلی مرفیسم” بالا در جمعیت ها و قومیت های مختلف می باشند که تعیین ویژگی آنها ساده و ارزان بوده و همچنین از نرخ جهش پایینی برخوردار است.

هویت شهدایی چون سردار حسن تهرانی مقدم از شهدای غدیر، سردار شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه نصرت، سردار شهید حاج عبدالحسین برونسی فرمانده تیپ خط شکن جواد الائمه و سرلشکر خلبان شهید عباس دوران با استفاده از نرم افزار “نور” تعیین شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.