ارائه گزارش انی‌یس کالامار درباره شهادت سردار سلیمانی

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر گزارشش درباره نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی را در جلسه امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد و نمایندگان کشورهای مختلف موضعشان درباره این گزارش را اعلام کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از المیادین  ، انی‌یس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در نشست امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشش را درباره اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی ارائه کرد و با گفتن این که مقام رسمی یک کشور در کشور مستقل دیگری مورد هدف قرار گرفت، تاکید کرد که ترور سردار شهید سلیمانی در زمینه درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه بوده است.

کالمرد با توجه به این که عملیات به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی طی حمله‌ای پهپادی انجام شد مطرح کرد که در زمینه عملیات‌هایی که با پهپادها انجام می‌گیرند تحقیقای صورت نمی‌گیرد و اشاعه لجام‌گسیخته و سازمان نیافته پهپادها به ویژه پس از رسیدن به «تروریست‌ها» در عراق ایجاد خطر می‌کند.

او همپنین تاکید کرد که اشاعه پهپادها یک خطر برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه اظهاراتش در ژنو مطرح کرد: نیروهای غیردولتی در سراسر جهان از پهپادها استفاده می‌کنند و هیچ استانداردی برای مدیریت اشاعه آن‌ها وجود ندارد، با توجه به این‌که محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی عملیات به کارگیری پهپادها را در چهارچوب قرار می‌دهد و تعداد کمی از کشورها وجود دارند که به دنبال تعریف دوباره اقدامات دفاعی بوده باشند و این را هم باید در نظر گرفت که این پهپادها تنها در موقعیت برطرف کردن خطری مرگ‌بار مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کالامار با مطرح کردن این که شورای امنیت باید به دنبال تعیین استانداردهایی برای به کارگیری برخی سلاح‌ها باشد، افزود: اگر اشاعه پهپادها را کنترل نکنیم، قربانی خواهیم شد.

هیئت ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به این گزارش اعلام کرد که به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی امنیت و ثبات بین‌المللی را تهدید کرده و تخطی از قوانین بین‌المللی است و «سردار شهید سلیمانی یک خط مشی باقی می‌ماند و به شهادت رساندن او این مسیر را مسدود نخواهد کرد».

همچنین هیئت سوری بیان کرد که به شهادت رساندن سردار سلیمانی اقدام تروریستی یک کشور است.

هیئت عراقی نیز گفت که «به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهندس در خاک ما حمله‌ای آشکار و تخطی از استقلال ما است».

نماینده انگلیس در ژنو نیزاین اقدام دولت آمریکا را خارج از چارچوب قانون و تخطی از قوانین بین‌المللی تلقی کرد.

علاوه بر این نماینده کشور فرانسه مطرح کرد که ترورهای گزینشی با پهپادها باید در راستای قانون باشد.

هیئت ترکیه نیز گفت: با  چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم اما ما به قوانین بین‌المللی پاینبد هستیم.

انی‌یس کالامار به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی را «قتلی مستبدانه» دانست که «آمریکا مسئول آن است» و تاکید کرد که آمریکا هیچ مدرکی که نشان دهد سردار شهید سلیمانی «در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای غریب‌الوقوع علیه منافع آمریکا بوده » ارائه نداده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.