ارائه گزارش مستند از محیط زیست در ۱۰۰ روز اول کار دولت/ تحریم ها محیط زیست ایران و جهان را تهدید کرد

فروردین ۱۴۰۳

معاون رئیس جمهور از حذف ۵۰۰ تن مصرف هیدروکلروفلورو کربن ها در مرحله اول خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم  ۲۶ امین سالگرد انعقاد کنوانسیون وین و پروتکل مونترال و ۲۴ امین سالگرد پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این دو معاهده بین المللی گفت: امروز در این جا گرد هم آمده ایم تا در زمینه حذف مواد مخرب لایه اوزون یادآور این موضوع مهم یعنی حفاظت از لایه اوزون باشیم.

وی ادامه داد: ارزیابی هر عملی باید با در نظر گرفتن بستر و شرایط موجود صورت پذیرد تا بتوان نتیجه گیری درست و منصفی از محصول و عملکرد نهایی ارائه نمود.

ابتکار ادامه داد: مسلماً انتقال فناوری های جایگزین مناسب به عنوان یک فرایند پیچیده نیازمند مدیریت دانش بنیان منابع و زمان و فراهم بودن تبادل دانش و تجهیزات فناوری است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های پروتکل مونترال در ایران ادامه داد: کشور ما از برنامه زمان بندی مصوب برای حذف مواد مخرب لایه اوزون تبعیت می کند و در سه بخش فعالیت های مربوط به حذف فیزیکی مواد مخرب لایه اوزون و انتقال فناوری های جایگزین، سیاست گذاری اعمال قوانین، و برنامه های آموزش و اطلاع رسانی فعالیت می کند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به برنامه های عادی تصریح کرد: از برنامه های آینده اجرای مصوبه نوزدهمین نشست اعضای پروتکل مونترال و تسریع در حذف هیدروکلرو فلورو کربن ها می باشد.

این مصوبه کشورهای مشمول ماده ۵ پروتکل را متعهد می نماید تا نسبت به کاهش تدریجی واردات ، مصرف و حذف آن ها طبق برنامه زمانبندی پروتکل اقدام نمایند.

بر این اساس در حال حاضر کشور ما فاز ۱ یعنی تثبیت مصرف در سطح سال های پایه را اعمال نموده و بعد از این مرحله کمتر از ۱٫۵ نیم سال فرصت داریم تا به گام بعدی عمل کنیم.

وی ادامه داد: اکنون ما با تصویب برنامه ها مدیریت حذف هیدروکلروفلورکربن ها در ۶۳ مین کمیته اجرایی پروتکل مونترال و آغاز مراحل اجرایی آن با ورود به مرحله ایی دیگر از تعهداتمان روبرو هستیم در برنامه مصوب حذف هیدروکلروفلور کربن ها در مرحله اول طرح تا سال ۲۰۲۴ با همکاری برنامه عمران ملل متعهد ، آژانس اجرایی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، سازمان همکاری های بین المللی آلمان و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در بخش های مختلف مصرف کننده در مجموع حدود ۱۰ درصد ( ۵۰۰ تن) از مصرف هیدروکلروفلورکربن ها حذف خواهد گردید.

ابتکار با بیان این مطلب که از راهبردهای مورد توجه دولت تدبیر بهره گیری از دیپلماسی موجود است خاطر نشان کرد: معتقدیم از طریق اجرای الزامات محیط زیستی روابط بین کشورها نیز بهبود یابد همچنین انتظار داریم با ایجاد هماهنگی های داخل سازمانی و برون سازمانی ، ارائه راهکارهای عملی و اجرایی، بتوانیم گزارشی مستند از وضعیت محیط زیست طی ۱۰۰ روز اول دولت تدبیر و امید ارائه دهیم./


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.