اراده ملی برای تامین منابع مالی و تسریع در قوانین در جهت توسعه نفت کشور / انعقاد ۱۲ قرار داد توسعه میدان های مشترک در سال گذشته

وزیر نفت گفت: طرحی را در جهت توسعه صنعت نفت به مجلس ارائه دادیم که در صورت تصویب آن به جای سرمایه گذاری خارجی بخشی از سرمایه در داخل صنعت نفت کشور هزینه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، رستم قاسمی در همایش راهکارهای تحولی نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز با بیان این مطلب گفت: کشور ما پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه فراوانی در تمام زمینه ها ازجمله ذخیره فراوان نفت و گاز و معدن دارد و جز کشورهایی است که تاریخ طولانی در عرصه صنعت نفت دارد.
وی تصریح کرد: نباید گذشته ها را با امروز مقایسه کنیم،امروز فصل دیگری را در توسعه صنعت نفت کشور رقم می زنیم اداره نفت کشور توسط ایرانی ها یک کار غیر ممکن و سخت نیست.
اداره صنعت نفت نگه داشت تولید و توسعه توسط ایرانی ها صورت می گیرد.
قاسمی تاکید کرد: با وجود خبرگان زیاد و افراد تحصیل کرده و با استعداد و فعالیت بازنشستگان باز هم با مشکلاتی وجود دارد و باید توجه اساسی در این زمینه صورت گیرد.
وی اظهار داشت: با یک زاویه و نگاه توسعه ای می توان اشکالات را در اداره نفت برطرف کرد تا صنعت نفت کشور به سمت توسعه گام بردارد.
وزیر نفت تصریح کرد: سه شاخصه کیفیت زمان، سرعت و اقتصاد نگه داشت تولید و توسعه از جمله موضوعاتی است که با عنوان اشکالات در صنعت نفت وجود دارد که با استانداردهای جهانی فاصله داریم باید از نظر کیفیت و سرعت و زمان بندی گام هایی را در جهت توسعه برداریم.
اقتصاد نگه داشت تولید و توسعه با همین مشکل روبرو است از آنجائیکه که بهره وری زیادی دارد اما در سطح پایین قرار دارد باید در این شاخص مهم برنامه ریزی اساسی صورت گیرد و از عقلای صنعت نفت یاری و کمک می طلبیم تا کمک کند شاخص بهتری و فاصله کمتری را با دنیا داشته باشیم.
قاسمی ادامه داد: امروز با همه سختی ها و در شرایط فعلی که وجود دارد یکی از برنامه های اساسی و جدی وزارت نفت توسعه صنعت نفت است،تحریم ها، عدم همکاری شرکت های بزرگ، عدم وجود سرمایه گذاران نفت و گاز کشور را در شرایط ویژه ای نسبت به گذشته تحت تاثیر قرار داده است باید یکی از محورهای اصلی وزارت خانه صنعت نفت، توسعه این بخش باشد.
وزیر نفت ادامه داد: پروژه های مختلفی در میادین مشترک شروع شده یا شروع خواهد شد در سال گذشته ۱۲ قرار داد توسعه ای میادین مشترک کمتر از یک سال منعقد شده است به همین منظور اراده ملی برای کمک به صنعت نفت در دولت و مجلس وجود دارد.
در صنعت توسعه ملی و بانک مرکزی به این صنعت توجه اساسی دارد که به جای سرمایه گذاری در خارج بخشی از سرمایه را در صنعت نفت کشور به کار گیرد.
وزیر نفت تاکید کرد: در بودجه سال ۹۱ همه سختی ها و مشکلات بررسی شده تا از منابع مالی بهتری برخوردار باشیم در همین راستا طرحی را به مجلس ارائه دادیم اگر بخواهیم توسعه صنعت نفت را سرعت بخشیم باید تامین منابع مالی و قوانین را در کشور تسریع پیدا کند.
قاسمی ادامه داد: از هر میادین توسعه ای ۲۵ درصد درآمد نفتی به حوزه وزارت نفت و ۷۵ درصد برای دولت همچنین از میعانات گازی ۷۵ درصد درآمد به بخش نفت و بقیه درآمد برای دولت در صورت تصویب این طرح اختصاص پیدا خواهد کرد که با این اقدام می توانیم در داخل کشور از منابع بانک ها با همه شرایط از خارج زمینه برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم.
وی نقدینگی کشور را در بازار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: با این منابع موجود تزریق ۵۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت کشور چیزی نیست و پیش بینی صورت گرفته که این رقم اختصاص پیدا کند امسال برای افزایش یک میلیون بشکه نفت تا پایان سال ۹۴ تلاش جدی صورت گرفته و اقدامی در صنعت نفت وجود دارد.
 نگاه تحولی و تغییرات اساسی در یک سازمان بزرگ برای به روز شدن وزارت نفت نیاز است.
وی گفت: باید در مقابل تغییرات دنیا تغییراتی در ساختار دستگاهی داشته باشیم که این اتفاق حتما خواهد افتاد و کار غیر ممکنی نیست.
وزیر نفت اظهار داشت: توصیه جدی من به مسئولان اگر می خواهند سازمان وزارت نفت مشابه دنیا و هم تراز با آن رشد پیدا کند باید تغییرات اساسی در بخش صنایع بالادستی و پایین دستی صورت گیرد و در حال حاضر ۷۰ درصد واحدهای پتروشیمی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.
قاسمی اظهار داشت: قانون علم نیست که به آن دست پیدا کنیم یک سری توافقاتی است که یک افراد خبره و با تجربه آن را وضع کرده اند و یک موضوع توافقی است که روش ها و آیین نامه ها و دستورالعمل ها تغییر کردن آنها کار سختی نیست و پیشرفت و توسعه را می نویسیم بعد قانون را وضع می کنیم نبایدقانون را بنویسیم باید براساس آن کار کنیم در کشور زمینه وجود دارد و مواضع قانونی که در کشور هست در مجمع قانون گذاری، دولت و مجلس و افرادی که کار نظارتی را دنبال می کنند با نگاه توسعه ای قانون را تدوین و تصویب می کند.
وی خاطر نشان کرد: صنعت کشور باید در بخش پایین دستی،بخش خصوصی حضور گسترده داشته باشد چرا در بالادستی این کار گره خورده و حضور بخش خصوصی یک تحول بزرگی را در توسعه صنعت کشور به وجود آورده است.
باید از منابع خدادادی به نحو احسن در پیشبرد اهداف چشم انداز توسعه اقتصادی کشور گام برداریم.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.