اراضی جنوبی”پارک جمشیدیه” جزو باغ های حفاظت شده است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی قرار داشتن اراضی جنوبی پارک جمشیدیه در پهنه باغ‌‌های حفاظت شده را از علل لغو کاربری مسکونی این اراضی در این شورا دانست.

پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: نداشتن توجیهات فنی و کارشناسی و قرار نداشتن این طرح در پهنه ضوابط بلندمرتبه‌سازی را از دیگر علل لغو کاربری این اراضی برشمرد.

وی این مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را دومین مصوبه از این سنخ دانست و افزود: در طرح تفصیلی تهران، پهنه‌هایی به عنوان پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی تعیین و مقرر شده است که شهرداری تهران ضوابط بلندمرتبه‌سازی را تهیه و در کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی تصویب کند که متأسفانه هنوز این کار انجام نشده است.

حناچی گفت: برای اجرای این طرح، تعداد زیادی درخت قطع شده و متاسفانه از زمان مشخص شدن جلوگیری از آن، سرعت تخریب افزوده شده به نحوی که گودبرداری و قطع درخت ها را به سه نوبت افزایش داده‌اند که اصلا قابل توجیه نیست.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه مؤسسات اعتباری، بانک ها و دستگاه هایی که پول زیادی در اختیارشان است در این زمینه نقش دارند که نمونه دیگری از آن، باغ دریانی در محله دریان نو است.

وی گفت: با این اقدامات ممکن است به شهرداری تهران یا شهرداری کلانشهرها کمک هایی شود اما آنچه از بین می رود حقوق شهروندان است، آن هم در شرایطی که آلودگی، تهران را تهدید می کند و حتی از یک درخت نیز باید حفاظت شود.

حناچی دربارهٔ سبب صدور مجوز کاربری مسکونی برای اراضی جنوبی پارک جمشیدیه نیز گفت: کمیسیون ماده ۵ ، موضوع قانون شورای عالی شهرسازی اجازه دخالت های موضعی یا موضوعی را در بخش هایی از پایتخت با هدف ایجاد انعطاف در طرح های قبلی داده است.

وی شکل این کمیسیون را در تهران متفاوت با شهرهای دیگر دانست و افزود: دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری تهران قرار دارد و معاونان وزرا و شهردار، اعضای آن می باشند.

حناچی گفت: مصوباتی از سنخ صدور مجوز کاربری در اراضی جنوبی پارک جمشیدیه متاسفانه با ۴ امضا از ۷ امضا تصویب شده است که توجیه فنی و کافی برای اعطای مجوز وجود ندارد و به همین سبب شورای عالی شهرسازی وارد موضوع شد.

مصوبه لغو کاربری مسکونی اراضی جنوبی پارک جمشیدیه در هفتمین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی در دولت یازدهم به تصویب رسید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.