ارایه ۵ دادخواست علیه کانون وکلای دادگستری مرکز در مجتمع شهیدبهشتی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از ۵ دادخواستی که علیه کانون وکلای دادگستری مرکز در مجتمع قضایی شهید بهشتی مطرح شده است، خبر داد و پذیرش کانون وکلای دادگستری مرکز برای جذب وکیل را هزار نفر عنوان نمود.

مهدی شهلا صبح امروز جمعه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مجتمع پیامبر اعظم با حضور در جمع داوطلبان آزمون وکالت سال ۹۱ در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «کانون وکلای دادگستری مرکز طبق قانون به وجود آمده است» گفت: وقتی که یک نهادی براساس قانون به وجود می‌آید دیگر نیازی به ثبت در هیچ جایی ندارد، لذا کانون وکلای دادگستری مرکز طبق قانون سال ۱۳۳۱ به وجود آمده است و قانون دیگری هم بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۶ تحت عنوان قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری به قانون پیشی اضافه شد که می‌توان گفت کانون‌های دادگستری به صورت قانونی به ثبت رسیده‌اند.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح نمود: کانون‌ها برای ایجاد وحدت رویه بین خود سازمانی را به نام «اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران» به وجود آوردند که اتحادیه وکلا مسوول ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بین کانون‌ها است. مانند برگزاری آزمون وکالت که اتحادیه وکلا هماهنگی برگزاری این آزمون‌ها را در سراسر کشور برعهده دارد.

شهلا با اشاره به این‌که «اتحادیه وکلا یک موسسه غیرانتفاعی است» ادامه داد: اتحادیه وکلا تحت موسسه‌ی غیرانتفاعی به ثبت رسیده است و سال‌های قبل این موسسه غیرانتفاعی در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است و از آن سال به بعد اتحادیه وکلا به صورت قانونی کار خود را ادامه داده است.

وی درباره‌ی ثبت غیرقانونی اتحادیه وکلا اظهار نمود: تا آنجا که بنده اطلاع دارم، ادعا شده که اتحادیه وکلا به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند و شنیده شده است که طبق ماده ۱۰ قانون احزاب، اتحادیه وکلا به ثبت نرسیده است و به نظر بنده لازم نبوده که طبق ماده ۱۰ احزاب اتحادیه وکلا به ثبت برسد، زیرا اتحادیه وکلا فعالیت حزبی ندارد و یک موسسه غیرانتفاعی است.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره شکایت محسن شادمان از کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وی و چند نفر دیگر از مردودین آزمون وکالت سال ۹۰ بودند که اعتقاد داشتند که ماده ۲۸ آیین‌نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلای دادگستری – که مقرر شده تعیین وکلای هر استان براساس جمعیت و تعداد وکلای آن استان است و نیز تعداد وکلایی که اعلام می‌شود باید بیش از تعداد مقرر باشد – در آزمون وکالت رعایت نشده است، ولی آن‌ها به این موضوع توجه نداشتند که آن قانون و ماده آن به وسیله قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری منسوخ شده است.

شهلا با اشاره به قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری که متشکل از هیاتی از رییس کل دادگستری تهران، رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای دادگستری است، گفت: اعضای این هیات وظیفه دارند که تعداد وکلایی که هر سال باید در آزمون شرکت نمایند و انتخاب شوند را تعیین نمایند و در حال حاضر همین اتفاق افتاده است و بنده تصور نمی‌کنم که اعضای این هیات کار غیرقانونی انجام داده باشند، در واقع پذیرش تعداد مشخص وکلا در آزمون وکالت خواست کانون مرکز نمی باشد، بلکه خواست سیستم قضایی کشور است.

وی با بیان این‌که «پنج دادخواست در دادگستری مطرح شده که در حال حاضر این پنج دادخواست در مجتمع قضایی شهید بهشتی است» اظهار نمود: نوبت چهار دادخواست رسیده شد که در همان جلسه‌ی اول این دادخواست‌ها رد شد، ولی نوبت رسیدگی به یکی از این دادخواست‌ها در دی‌ماه است و سبب تاخیر آن این بود که تغییر وقت رسیدگی به دادخواست از سوی خواهان بوده و تصور بنده این است که ان‌شا‌ء‌الله آن دادخواست در همان جلسه دی‌ماه رد خواهد شد.

شهلا درباره این‌که چند نفر در آزمون وکالت از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز شرکت نموده‌اند؟ گفت: امسال از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز ۱۳ هزار و ۲۰۶ نفر (۶۶۰۵ نفر مرد و ۶۶۰۱ نفر زن) در آزمون وکالت شرکت نمودند و نسبت به سال قبل درصد شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت بیشتر بوده است.

وی با بیان این‌که «امسال کانون وکلای دادگستری مرکز ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ نفر از قبول شدگان در آزمون وکالت را دارد» گفت: در سراسر کشور دو هزار و ۶۳۲ نفر پذیرش قبولی در آزمون وکالت را خواهیم داشت که ۱۰۰۰ نفر از این پذیرفته‌شدگان مربوط به کانون وکلای دادگستری مرکز که شامل استان‌های تهران، سمنان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است، می‌باشد.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با یادآوری این‌که «در سال قبل تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز ۱۱ هزار و ۸۲۰ نفر بود» گفت: ظرفیت پذیرش قبول شدگان در آزمون وکالت نسبت به سال قبل ۳۱۱ نفر افزایش یافته است که نهایتا ظرفیت پذیرش امسال در سراسر کشور به دو هزار ۶۳۲ نفر می‌باشد.

شهلا درباره کیفیت آزمون وکالت امسال نیز گفت: این آزمون با سلامت کامل و با نظم و ترتیب بسیار خوبی برگزار شد. برگزاری آزمون وکالت به صورت دو مرحله‌ای و لحاظ ‌کردن آزمون تشریحی در آن درست نبود، زیرا برگزاری آزمون تشریحی برای تعداد بسیاری شرکت‌کننده بسیار سخت و دشوار بود، لذا هیات مدیره کانون مرکز تصمیم به حذف مرحله‌ی دوم آزمون وکالت یعنی آزمون تشریحی گرفت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.