ارتباطات ایران با کشورهای منطقه مبتنی بر نگاه به منافع مشترک و امنیت ملت‌های منطقه است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق روابطی معمول نبوده بلکه راهبردی است، اظهار داشت: اراده دو کشور بر توسعه روابط در تمام حوزه‌هاست؛ ارتباطات ما با عراق و کشورهای منطقه مبتنی بر نگاه به منافع مشترک و امنیت ملت‌های منطقه است.

ارتباطات ایران با کشورهای منطقه مبتنی بر نگاه به منافع مشترک و امنیت ملت‌های منطقه است

به گزارش ممتاز نیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز شنبه در نشست مطبوعاتی با «عبداللطیف‌ رشید» رئیس‌ جمهور عراق گفت: در این سفر مذاکرات خوبی بین ما در حوزه‌های مختلف انجام شد‌ و اراده دو کشور بر توسعه روابط در تمام‌ حوزه‌هاست.
رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران‌ و عراق یک روابط معمول نبوده، بلکه روابطی راهبردی است، تصریح کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از ۱۰ میلیارد است که می‌تواند به سطوح بالاتری ارتقا یابد.
رئیسی خاطرنشان کرد: روابط تهران و بغداد در حوزه زیرساختی همچون آب، برق، گاز و انرژی باید به نحوی ادامه یابد که استفاده از ظرفیت‌های موجود نیازهای دو طرف را به‌طور کامل مرتفع کند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و عراق و نقش آن در ارتقای امنیت منطقه تصریح کرد: امنیت عراق برای ما اهمیت دارد و کوچک‌ترین ناامنی در عراق ناامنی در ایران محسوب می‌شود.
رئیسی با اشاره به تبعات حضور آمریکایی‌ها در منطقه خاطرنشان کرد: ما به همان اندازه که انجام‌ مذاکرات بین کشورهای منطقه را مفید می‌دانیم، حضور نیروهای بیگانه در منطقه را مضر می‌دانیم‌ و حضور آمریکایی‌ها را مخل امنیت منطقه تلقی می‌کنیم. ارتباطات ما با عراق و کشورهای منطقه مبتنی بر نگاه به منافع مشترک و امنیت ملت‌های منطقه است، ولی آمریکایی‌ها دنبال منافع خود هستند.
رئیس جمهور گفت: روابط خوبی که بین ایران و عراق برقرار است، حتماً به همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد انجامید و منافع دوطرف‌ ایجاب می‌کند در کنار هم باشیم و تفاهم و همکاری را ادامه دهیم.
رئیسی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره پیشنهاد همتای عراقی خود برای همکاری دو کشور در مبارزه با تجارت مواد مخدر‌ گفت: امروز برای مردم منطقه و جهان روشن است که جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد‌ و در این راه شهدای زیادی را تقدیم کرده است.
رئیسی افزود: روزی به مقامات کشورهای اروپایی گفتم که اگر ایران نبود، شما در مواد مخدر غوطه‌ور بودید و باید در این زمینه قدردان جمهوری اسلامی باشید. ایران از ابتدای انقلاب تاکنون کارنامه درخشانی در مبارزه با مواد مخدر دارد و کشورهای منطقه هم باید همکاری واقعی برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر داشته باشند.
رئیس جمهور همچنین وظایف سازمان ملل در حمایت از کشورها برای مقابله با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر را یادآور شد و گفت: تاکنون حمایت‌های سازمان ملل در حد حرف و تشکر از ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران بوده ولی این کار خطیر، عزم و اراده‌ای جدی و حمایت واقعی می‌طلبد.
رئیسی در عین حال خاطرنشان‌ کرد: اینکه عراق نیز در زمینه مبارزه با مواد مخدر مصمم است، باعث خرسندی است.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به موضوع آب و حق‌آبه کشورها از ذخایر آبی منطقه گفت: کشورهای منطقه نسبت به آب و میزان ذخایر آبی منطقه حقوقی دارند و حق‌آبه‌ای برای همه مورد توافق قرار گرفته که باید به این حقوق پایبند و متعهد بود.
رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حق‌آبه خود و ذخایر آبی منطقه تأکید دارد و معتقدیم حق‌آبه کشورهای منطقه باید مانند دیگر دخایر و منابع‌ کشورها، محترم شمرده شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما همچنان که بر بهره‌برداری ایران از اروند تأکید داریم، حق‌آبه عراق را نیز طبق قراردادهایی که در گذشته به امضا رسیده، محترم می‌شماریم و حتماً هر دو کشور باید به این حق متعهد و پایبند باشند تا مشکل و اخلالی ایجاد نشود.
رئیسی با اشاره به اینکه در نشست با همتای عراقی خود و هیأت‌ همراه وی مقرر شد پیرو مذاکرات وزرای نیروی دو کشور، مذاکرات بین دو وزیر ادامه یابد تا بتوانند مسائل فیمابین را چه از نظر فنّی و چه به لحاظ حقوقی و مدیریتی حل کنند، تاکید کرد: ایران در این‌ راستا به‌طور کامل با طرف عراقی‌ همکاری خواهد داشت.
انهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.