ارتباط بین HPV و سرطان دهانه رحم

یک متخصص زنان و زایمان گفت: سیر سرطان دهانه رحم مسیر کندی را طی می‌کند و بین ۱۵ تا ۲۰ سال است؛ یعنی فرد در ابتدا باید عفونت HPV بگیرد و این عفونت پابرجا بماند تا در نهایت و پس از گذشت ۱۵ سال به سرطان تبدیل شود.

ارتباط بین HPV و سرطان دهانه رحم

به گزارش ممتاز نیوز، ملیحه حسن‌زاده مفرد در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که در کلاب هاوس برگزار شد، در خصوص غربالگری و سرطان‌های دهانه رحم اظهار کرد: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در خانم‌هاست که به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه نیز باشد. متاسفانه این سرطان عمدتا در کشورهای جهان سوم بروز می‌کند و عامل مهمی در افزایش مرگ‌ومیر است که علت آن به شرایط و امکانات بازمی‌گردد.

وی افزود: یکی از واقعیت‌های مهمی که در مورد سرطان دهانه رحم مطرح است، ارتباط این سرطان با عامل عفونت‌زای زگیل تناسلی یا HPV است. باید این موضوع را در نظر داشت که تمام زگیل‌های تناسلی سرطان‌زا نیست. حدود ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که نزدیک ۴۰ نوع آن می‌تواند در سیستم تناسلی ایجاد عفونت کند و حدود ۱۵ تا ۲۰ نوع آن‌ هم پرخطر به حساب می‌آید. سایر زگیل‌ها کم خطر است و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند.  

این فلوشیپ انکولوژی زنان تصریح کرد: در حال حاضر ارتباط بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم اثبات شده است. سرطان دهانه رحم معمولا با علائمی مانند عفونت‌ها، ضایعه و زخم همراه است. یکی از علائم مهم این بیماری ترشحات زیاد واژینال است که علی‌رغم درمان‌های مختلف قابل علاج نیست و بیمار همچنان شاکی است. مورد دیگر خونریزی در پی نزدیکی است که یکی از علامت‌های هشدار دهنده بسیار جدی به شمار می‌رود. فرد می‌تواند با مشاهده این علامت‌ها به پزشک مراجعه کند. همچنین در مراحل دیگر که بیماری پیشرفت داشته و علائم اداری، کلیوی و… مشاهده می‌شود، بیمار می‌تواند به پزشک مراجعه داشته باشد.

وی عنوان کرد: ما در سه مرحله می‌توانیم این پیشگیری را برای سرطان دهانه رحم انجام دهیم؛ مرحله اول موضوع واکسیناسیون HPV است. این واکسن‌ در بسیاری از کشورها جزو برنامه واکسیناسیون ملی است و دختران جوان زیر ۱۵ سال واکسینه می‌شوند. زمانی که این واکسیناسیون انجام شود، حتی افرادی که این واکسن را دریافت نکردند هم کمتر به عفونت مبتلا می‌شوند.  

حسن‌زاده مفرد خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما واکسیناسیون به صورت ملی نیست و این افراد هستند که شخصا مراجعه می‌کنند. همچنین در کشورهای در حال‌ توسعه ممکن است این واکسیناسیون انجام نشود. بنابراین بهتر است اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا واکسیناسیون برای دختران صورت گیرد. دومین مرحله مبارزه با این بیماری غربالگری و تشخیص زودهنگام است که پاپ اسمیر و تست HPV برای افراد بدون علامت انجام می‌شود تا پس از تشخیص بیماری، درمان به موقعی برای بیماران در نظر گرفته شود. سومین اقدام پیشگیرانه نیز برای بیمارانی است که علائم سرطان دارند و به پزشک مراجعه می‌کنند و بیماری تشخیص داده می‌شود.  

وی بیان کرد: اگر بیماری علامت دارد حتما باید به پزشک مراجعه داشته باشد و ممکن است تست و آزمایش به تنهایی موثر نباشد زیرا بیمارانی هستند که نتایج تست معمولی دارند اما در معاینه مشخص می‌شود مبتلا به سرطان دهانه رحم هستند. اگر افراد در پاپ اسمیر مشکلی نداشتند اما در زمان نزدیکی دچار خون‌ریزی هستند، باز هم حتما باید به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است به سرطان مبتلا باشند.  

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: برای غربالگری بهترین سن بالای ۳۰ سال است که هر سه سال یک بار انجام می‌شود و ما تست HPV را در کنار پاپ اسمیر انجام می‌دهیم. یکی از عواملی که عفونت‌ها را پابرجا نگه می‌دارد، استفاده از سیگار و قلیان است که باعث می‌شود عفونت از بین نرود و در نهایت منجر به سرطان دهانه رحم شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.