ارتباط تغذیه دوران نوزادی با چاقی در بزرگسالی

تحقیقات نشان داده که نوع تغذیه دوران نوزادی در بروز چاقی در سال های بعدی عمر نقش بسزایی دارد.

دکتر حمیدرضا فرشچی متخصص  تغذیه و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، افزود: در طی دو دهه اخیر شیوه بی رویه چاقی و بیماری های متابولیک وابسته به آن در بزرگسالی به یکی از مسائل تهدید کننده سلامت افراد تبدیل شده است به طوری که مطالعات نشان داده اند که بروز زود هنگام بسیاری از بیماری های متابولیک مانند دیابت و افزایش چربی های خون با شیوع بی رویه چاقی در کودکان و نوجوانان همراه است.
 
وی ادامه داد: با گسترش چاقی محققان زیادی به بررسی عوامل شیوع آن در کودکان و نوجوانان در طی دو دهه اخیر پرداخته اند.
 یکی از عوامل چاقی که مورد بررسی قرار گرفته است سایز کوچک نوزاد در هنگام تولد است که همین امر باعث افزایش چاقی و ریسک ابتلا به دیابت می شود.
 
فرشچی با اشاره به این که در سال های اخیر نحوه تراکم بافت عضلانی و چربی بدن بیشتر از نقش وزن در ایجاد بیماری های متابولیک مورد توجه قرار گرفته است عنوان کرد: مطالعات نشان داده است که وزن اولیه نوزاد عامل پیش بینی کننده قوی تری برای تعیین میزان بافت چربی بدن دارد ، نتایج این مطالعات حاکی از ارتباط مثبت بین وزن نوزاد و میزان بافت عضلانی در سال های بعدی عمر است.
 
این متخصص تغذیه در ادامه در خصوص دیگر عوامل تاثیر گذار بر سرعت افزایش وزن تصریح کرد: نحوه تغذیه در دوران نوزادی در بروز چاقی اثر گذار است اکثریت مطالعات انجام شده درباره تغذیه دوران نوزادی و بروز چاقی در کودکان به اهمیت تغذیه در شیر مادر در پیشگیری از بروز چاقی کودکان اشاره دارد.
 در واقع تحقیقات نشان داده اند که تغذیه به انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی علاوه بر تامین نیازهای اساسی شیرخوار، از عادت های غذایی بد در سال های بعد و بروز چاقی جلوگیری می کند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.