ارتباط زلزله تبریز به فاصله زمین از ماه + احتمال زلزله دوباره

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobotf/images/d49a9__242463_277.jpg

به گزارش ممتاز نیوز، کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به اینکه آیا زلزله امروز تبریز را می‌توان به پدیده ۱۴ نوامبر “قرارگیری ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین” نسبت داد، تاکید کرد: به عقیده‌ی بنده زلزله امروز تبریز را نیز می‎توان مرتبط با این اثر دانست و احتمالا در روزهای آینده شاهد وقوع زلزله‌های بزرگتر و بیشتری در سایر نقاط دنیا خواهیم بود.

رامین الیاس زاده، در خصوص احتمال وقوع زمین لرزه های دیگر نیز یادآور شد: با مطالعاتی که اینجانب در این راستا انجام داده‌ام، به نظر می‌رسد اثرات زلزله‌های اتفاق افتاده در نیمکره جنوبی به تدریج و در طول مدت چند روز به نیمکره شمالی می رسد که شاید بتوان این موضوع را اینطور بیان کرد که تغییر موقعیت ماه باعث این اختلاف می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال وقوع زلزله بزرگ “بین ۶-۷ ریشتری” در نیم‌کره شمالی وجود دارد، اما مکان و زمان دقیق آن مشخص نیست.

الیاس زاده در خصوص زمین لرزه امروز و رابطه‌ی آن با فعالیت گسل تبریز، خاطرنشان کرد: گسل تبریز به‌صورت یک شکستگی ساده نبوده بلکه مجموعه شکستگی‌ها هستند که در امتداد شمال باختری-جنوب خاوری قرار گرفته‌اند که ما آن را تحت عنوان گسل تبریز می‌شناسیم؛ زلزله اتفاق افتاده امروز در امتداد یکی از شکستگی‌های زون گسلی تبریز اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به اینکه، آیا اخبار مبنی بر ارتباط زلزله با پدیده ۱۴ نوامبر “قرارگیری ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین” مبنای علمی دارد، گفت: این موضوع مبنای علمی داشته و تحقیقات اخیر دانشمندان ژاپنی که در مجله نیچر چاپ شده است که نشان می‌دهد که برخی از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی یا در روزهای ماه کامل و هلال اتفاق افتاده‌اند.

وی ادامه داد: اگر زمین، خورشید و ماه در یک امتداد واقع شوند، نیروی گرانش خورشید، موجب تقویت نیروی گرانش ماه شده و این حالت در زمان‌های “ماه نو” و “بدر” بروز می‌کند و در این صورت بزرگ‌ترین جزر و مدها ایجاد می‌شوند و با توجه به اینکه در ۱۴ نوامبر ماه در نزدیکترین فاصله نسبت به زمین قرار می گیرد، بنابراین اثرات آن نیز بر روی گسل‌ها و ایجاد زلزله بیشتر می‌شود.

الیاس زاده افزود: در قرن ۲۰ کمترین فاصله ماه با زمین در تاریخ ۲۶ ژانویه ۱۹۴۸ اتفاق افتاده است که بزرگترین زلزله آن سال ۲ روز قبل از آن پدیده و در تاریخ ۲۴ ژانویه اتفاق افتاد که با بزرگی ۷٫۸ ریشتر در شهر پانای فیلیپین رخ داده است و دو روز قبل از وقوع آن زلزله، زلزله هفت ریشتری فیجی در تاریخ ۲۲ ژانویه ۱۹۴۸ روی داده است.

وی یادآور شد: زلزله ۷٫۹ ریشتری ۱۳ نوامبر نیوزیلند و یا زلزله‌های ۶٫۲ آرژانتین را در روزهای ۱۲ و ۱۳ نوامبر می‌توان به پدیده نزدیک شدن ماه به زمین مربوط دانست.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.