ارتباط سطوح مقادیر آهن و ویتامین‌ها در بدن با توان ورزشی نوجوانان

خبرگزاری آریا-  کمبود آهن و ویتامین‌ها در بدن منجر به کاهش توان ورزشی و آمادگی جسمانی در نوجوانان می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از نسخه آنلاین نشریه فیزیولوژی کاربرد محققان با انجام مطالعات خود دریافتند از آنجا که تغذیه و تناسب اندام درهم تنیده می‌شوند، بنابراین سطح ریزمغذی‌های مختلف در خون افراد به ویژه نوجوانان با توان جسمی آنها مرتبط است.
براساس این گزارش محققان سطح انواع ریزمغذی‌ها مانند هموگلوبین که نشان دهنده مصرف آهن است و غلظت سرم فریتین، ویتامین B6‌ و ویتامین D‌ و بتاکاروتن و غیره را در خون تعداد زیادی از داوطلبان در محدوده سنی ۵/۱۲ تا ۵/۱۷ سال بررسی کردند و سپس آمادگی جسمانی آنها را با استفاده از یک آزمون پرش طولی ایستاده که قدرت عضلانی آنها را ارزیابی می‌کرد، اندازه گرفتند.
نتایج حاصل از این گزارش با بررسی داده‌های افراد مورد مطالعه می‌افزاید: سطح ریزمغذی‌های خون آنها ارتباط تنگاتنگی را با عملکرد داوطلبان در انجام تست‌های آمادگی جسمانی نشان می‌داد و افرادی که در خون آنها مقادیر بالاتری از این ریزمغذی‌های آهن و ویتامینی موجود بود، آزمون پرش طولی ایستاده را بهتر از بقیه افراد انجام دادند.
نتایج دیگر این مطالعه حاکی از آن است که بلوغ و نوجوانی نه فقط برای رشد بلکه برای به دست آوردن عادات غدایی سالم که یک عمر انسانها درگیر آن می‌شوند. بسیار مهم است که متأسفانه مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف کمتر مواد مغذی مهم در نوجوانان میزان قدرت و عملکرد آنها را درتست‌های آمادگی جسمانی استاندارد در سال‌های اخیر کاهش داده است.
به گفته محققان با استفاده از این تحقیق ارتباط بین آمادگی جسمانی با آهن و بیومارکرهای ویتامین‌ها مشاهده می‌شود ولی هنوز هم در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا بتوان یک رابطه علت و معلولی را اثبات کرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.