ارتباط و تعامل دانشگاه‌ها با بخش کشاورزی ضعیف است

ارتباط و تعامل دانشگاه‌ها با بخش کشاورزی ضعیف است

نبود ارتباط و تعامل میان دانشگاه‌ها با بخش کشاورزی، حلقه مفقوده و از علل ناکارآمدی توسعه این بخش حداقل در نظام آموزش و ترویج است که به شیوه سنتی عمل کردن سندی بر عدم وجود رابطه بین بخش‌های اجرا، علمی و دانشگاهی است.

 

دبیر علمی چهارمین همایش علوم ترویج و آموزش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در بخش‌های اجرایی نظام ترویج به شیوه کاملاً سنتی عمل می‌شود و نظام اداری و اجرایی در حال حاضر پتانسیل و کشش بار علمی و توان برآورد کردن نیازهای مردمی را ندارد.

ایرج ملک‌محمدیان سیستم و ساختار اداری بخش کشاورزی را خشک و دست و پاگیر خواند و افزود: ترویج کشاورزی در جهت درست انجام دادن کارهای درست است که تشخیص این دست بودن در شرایط فعلی برای نظام ترویج کشورمان دور از دسترس است.

وی با اظهار تأسف از عدم تعامل بخش کشاورزی با دانشگاه‌ها مانند سایر بخش‌ها ازجمله صنعت، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به‌عنوان محور توسعه، علمی و دانش‌بنیان کردن بخش‌های مختلف کشور است که توسعه این بخش‌ها نیازمند تعامل و ارتباط ارگانیک با دانشگاه است، ولی در بخش کشاورزی حداقل از نظر ترویج و آموزش هیچ ارتباطی وجود ندارد.

استاد ترویج دانشگاه تهران ادامه داد: در بخش صنعت، نمونه‌های ساخته شده محققان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و یا نتایج یافته‌ها و تحقیقات آنان مورد حمایت و بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اما چنین چیزی در بخش کشاورزی وجود ندارد و شاید تنها چند نمونه از دستاوردهای دانشگاهیان مورد استقبال مسئولان قرار گرفته باشد که این جای تأمل و تأسف دارد./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

A-910631-05

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.