ارتش آمریکا پایگاه اینترنتی افشاگر اسناد جاسوسی دولت از شهروندان را فیلتر کرد

فروردین ۱۴۰۳

ارتش آمریکا پایگاه اینترنتی یک روزنامه انگلیسی که طی ماه قبل با انتشار یافتن اسنادی از برنامه‌های گسترده جاسوسی دولت این کشور از شهروندان پرده برداشت را فیلتر کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، گزارش‌های اخیر روزنامه انگلیسی گاردین که از برنامه‌های گسترده جاسوسی آمریکا از شهروندان این کشور پرده برداشت سبب شده ارتش آمریکا دسترسی به این گزارش‌های افشاگرانه را برای کارکنانش مسدود کند.

علی‌رغم این، روزنامه انگلیسی گاردین در ماه اخیر با پرده برداشتن از برنامه‌های جاسوسی گسترده دولت آمریکا و انگلیس از شهروندانش موج خبری گسترده‌ای در میان رسانه‌ها و مخاطبان آنها به راه انداخته است.

‌  روزنامه آمریکایی هرالد در گفت‌وگو با یک سخنگوی ارتش آمریکا خبر داد پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین برای کارکنان ارتش آمریکا مسدود شده است.

این سخنگوی ارتش در گفت‌وگو با این روزنامه اظهار داشته هدف ارتش از محدود کردن دسترسی کارکنانش به گزارش‌های روزنامه گاردین این بوده که آنها نتوانند اسناد محرمانه انتشار یافته را ببینند.

روز قبل، پنجشنبه روزنامه انگلیسی گاردین مستندات تازه‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهند دولت آقای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در جاسوسی از شهروندان آمریکایی نقش داشته است.

طبق اسناد افشا شده از آژانس امنیت ملی آمریکا، برنامه مرموز نظارت و پایش از شهروندان که اطلاعات میلیون‌ها شهروند آمریکایی را در اختیار دولت این کشور قرار می‌داده پس از اتفاق ۱۱ سپتامبر در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت این کشور آغاز شده و باراک اوباما آن را تا اواخر سال ۲۰۱۱ ادامه داده است.

این اسناد سه هفته پس از آن انتشار یافتند که روزنامه انگلیسی گاردین برای اولین بار اقدام به انتشار یافتن اسناد طبقه‌بندی شده منتسب به آقای «ادوارد اسناودن» کرد.

ادوارد اسنودن، یکی از معاونان فنی سازمان سیا و از پیمانکاران آژانس امنیت ملی آمریکا در روزهای اخیر با افشای اسنادی فوق‌العاده محرمانه، از شنود تلفنی و اینترنتی دولت آمریکا از میلیون‌ها شهروند این کشور پرده برداشته و در صدر خبرها رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

اطلاعاتی که آقای اسنودن درز داد از برنامه‌های گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا در جمع آوری اطلاعات شخصی اشخاص در فضای مجازی پرده برداشت.

بر اساس اطلاعاتی که وی منتشر کرد، سازمان امنیت ملی آمریکا از شرکت مخابراتی «ورایزن»، یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی آمریکا، خواسته بود تا مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی شهروندان را در اختیارش بگذارد.

دولت آمریکا این طرح را تایید کرده و آنرا برای افزایش امنیت شهروندان لازم دانسته است. با این حال، فعالان حقوق بشر این برنامه اطلاعاتی دولت آمریکا را در تضاد با آزادی های فردی و حقوق شهروندان این کشور ارزیابی می‌کنند.

آقای اوباما امروز در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور سنگال گفته بود نگران اسناد محرمانه‌ای است که اسنودن در اختیار دارد.

منبع: فارس


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.