ارتش سوری دومین ارتش قدرتمند عربی + تصاویر

ارتش سوریه به سبب حضور در نبردهای متعدد طی سال‌های متمادی از تجربه با ارزشی برخوردار است و علاوه بر آن توانسته در ماه‌های اخیر با کمک دوستان بین المللی خود تجهیزات نظامی راهبردی را برای مقابله با تهدیدات احتمالی در اختیار بگیرد.

  • به گزارش ممتاز به نقل از بولتن نیوز؛ سوریه کشوری است که سایه تهدید توسط همسایگان قدرتمندتر از خود را همیشه حس کرده است؛ ترکیه، عراق و رژیم اسرائیل به طور تاریخی رقبای منطقه‌ای سوریه بوده‌اند و ارتش این کشور برای مواجه شدن با این تهدیدات به طور دائم باید آماده‌باش خود را حفظ کند.

اولین تجربه نظامی سوری‌ها در نبرد موسوم به (ملسیون) در سال ۱۹۲۰ با نیروهای فرانسوی بود، پس از آن سوری‌ها از زمانی که رژیم صهیونیستی در ۱۹۴۸ شکل گرفت تا سال ۱۹۷۳ سه بار به طور مستقیم و یک بار به شکل غیر مستقیم با نیروهای اسرائیلی وارد جنگ شدند.

ارتش سوریه در نزدیک مرز ترکیه

 

نیروهای سوری طی سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ وارد درگیری با صهیونیست‌ها شدند و در طی جنگ داخلی لبنان نیز نیروهای سوری توانستند در عملیات موسوم به آزادسازی بیروت در سال ۱۹۸۲ نیروهای شبه نظامی و فالانژیست را که مورد حمایت اسرائیل بودند، شکست دهند.

همچنین نیروهای سوریه در عملیات آزادسازی کویت توسط نیروهای ائتلاف نیز حضور داشتند تا یکی از فعالترین نیروهای نظامی در خاورمیانه باشند.ارتش سوریه دارای ۵ بخش اداری، نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و اطلاعات نظامی است.

 

نیروی زمینی ارتش سوریه ۲۰۰ هزار نیرو آموزش دیده و ۳۰۰ هزار سرباز در اختیار دارد. نیروی دریایی سوریه نیز با ۱۰ هزار نیرو و ۲۵ کشتی جنگی در سه بندر البیضا، طرطوس و بانیاس حضور دارد و ستاد فرماندهی این نیروها در بندر لاذقیه در غرب سوریه است.

همچنین در نیروی هوایی سوریه نیز که در سال ۲۰۰۱ با خرید ۴۰ هواپیمای جنگی میگ ۲۹، سوخر ۲۲ و میگ ۳۱ نوسازی شد، بیش از ۴۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند و ۱۰ هزار نیروی ذخیره نیز در اختیار این بخش از ارتش سوریه است.

نکته قابل توجه این است که با توجه به توان نیروی هوایی ترکیه و اسرائیل که همیشه تهدیدی جدی برای سوریه بوده‌اند، این کشور اهتمام بسیاری برای تقویت نیروی دفاع هوایی خود به کار بسته است. سوریه انواع سامانه‌های مدرن ضد موشکی و ضد هوایی را از متحدان خود خریداری کرده و به طور کلاسیک این بخش از نقاط قوت ارتش سوریه است.

ارتش سوریه پس از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور نقش اصلی را در مقابله با تروریست‌ها و اشخاص شبه نظامی در این کشور داشته است و اکنون با توجه به اینکه نبرد در سوریه به جنگی نامنظم و شهری تبدیل شده شاخه تازهی با عنوان «نیروهای مردمی» به ارتش سوریه اضافه شده است. ارتش سوریه در مرداد سال قبل رزمایش زمینی، هوایی و دریایی بزرگی را برگزار کرد و طی آن چندین موشک میان برد از جمله «جولان ۲» و «تشرین» را نیز آزمایش کرد تا توان موشکی خود را به رخ دشمنان بکشد.


بولتن نیوز | bultannews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.