ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۲ سانتیمتر افزایش یافت

۲۹ آبان ،
ممتاز نیوز :ˈ حسین عباس نژاد ˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون زمان آب گیری دریاچه ارومیه است و بارندگی های اخیر نیز تاثیر نسبتا خوبی بر روی ارتفاع آب این دریاچه داشته است.

وی اظهار داشت: بارندگی ها سبب افزایش ۱۲ سانتیمتری ارتفاع آب شده اما نسبت به سال پیش در این فصل آب این دریاچه ۳۵ سانتیمتر کاهش ارتفاع دارد.رییس اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: تاثیر بارندگی ها بر روی دریاچه ارومیه ممکن است در برهه ای از زمان محسوس باشد اما تامین حق آبه این دریاچه از سوی سازمان ها و نهادهای دیگر باید جدی گرفته شود.

وی به اجرای طرح جامع نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: جلوگیری از بهره برداری بی رویه از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه ، اصلاح روش های آبیاری و تامین حق آبه دریاچه بعضی از بندهای این طرح است که در حال اجراست.

عباس نژاد تاکید کرد: باید تمام نهادها و سازمان های ذیربط از جمله وزارت کشور، نیرو و جهاد کشاورزی در کنار اجرای طرح جامع نجات دریاچه ارومیه ، به وظایف خود به منظور نجات دریاچه ارومیه که بزرگترین دریاچه داخلی کشور است ، عمل کنند .

دریاچه ارومیه بزرگترین سطح آبی کشور است که بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد. میانگین طول آن به طور تقریبی ۱۴۰ کیلومتر و پهنای آن بین ۱۶ تا ۶۳ کیلومتر متغیر است وسعت دریاچه بر اساس عکس های ماهواره ای در سال ۱۹۹۰ معادل ۵۲۶۳ کیلومتر مربع برآورد شده است اما مساحت متوسط دریاچه را حدود ۵۵۰۰ کیلومتر مربع تخمین زده اند.

عمق متوسط این دریاچه ۴/۵ متراما حداکثر عمق در شمال این دریاچه ۱۳ متر است . حجم تقریبی آن ۳۱ میلیارد متر مکعب است که چند سالی است با کمبود آب و کاهش ارتفاع آب مواجه شده است.در حوضه اکولوژیکی دریاچه ارومیه ۵۴۶ گونه گیاهی به ثبت رسیده است . در این حوزه آبی ۲۷ گونه پستاندار ، ۲۱۲ گونه پرنده ، ۴۱ گونه خزنده ، ۷ گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی وجود دارد .

دریاچه ارومیه زیستگاه زمستان گذرانی گروههای بزرگی از مرغان آبزی به ویژه اردکها و مرغان دراز پا ( Waders ) است . علاوه براین دریاچه ارومیه بهترین مکان برای تولید مثل فلامینگو ها و پلیکان های سفید است.

دو نوع از پستانداران در معرض نابودی از جمله گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی به جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه معرفی و در آنجا جمعیت آنها افزایش یافته است.باکلان کوچک ، اردک بلوطی ، غاز پیشانی سفید کوچک ، خروس کولی دشتی ، عروس غاز ، میش مرغ ، اردک مرمری ، متای پاسرخ ، اردک سرسفید ، دلیجه کوچک از دیگر حیوانات تالاب های دریاچه ارومیه می باشند .

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.