ارتقای سطح روابط تهران و ریاض در پنجمین سفر رئیس جمهور به عربستان

به گزارش خبرآنلاین نخستین انتقادی که به محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برای سفرش به مکه مطرح شد همین سفرهای متعدد وی به عربستان بود. سفرهایی که از جانب عرب‌ها پاسخ درخوری نداشت. حتی با وجود این سفرهای متعدد روابط دوکشور طی چندسال گذشته روند نزولی داشته است.

احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران گفت که این سفر با دعوت رسمی برگزار می‌شود و طی این سفر در اجلاس اضطراری سران کنفرانس کشورهای اسلامی شرکت خواهیم کرد و همچنین سفری به مکه مکرمه خواهیم داشت و خانه خدا را زیارت خواهیم کرد.(ایــــنــــجـــا)

احمدی‌نژاد نخست به مدینه و به زیارت قبر پیامبر (ص) رفت (ایـــــنــــجــــا و ایـــــنــــجــــا) و پس از آن هم محرم شد و بعد از ادای مناسک عمره برای شرکت در افتتاحیه نشست مکه سحری مهمان ملک عبدالله پادشاه عربستان بود( ایـــنــــجـــــا). دیدار با رییس جمهور منتخب تونس نیز از دیگر برنامه های احمدی‌نژاد در عربستان بود( ایـــــنــــجــــا).

به نظر می‌رسد سفر پنجم رییس جمهوری به عربستان با گشایش‌هایی در روابط دو کشور همراه بوده است چراکه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی می‌کند در گفت و گو با یک روزنامه کویتی از بالابردن سطح روابط دو کشور خبر داده است.

به گزارش ایسنا علی‌اکبر صالحی در حاشیه کنفرانس مکه در گفت‌وگو با روزنامه‌ کویتی الوطن بیان کرد: رایزنی‌های میان ما و دیگران به ویژه میان کشورهای اثرگذار در منطقه مثل ایران و عربستان مهم و حیاتی است. وی با اشاره به دیدارهایش با مسوولان عربستانی گفت: در این دیدارها راه‌های تقویت روابط دو جانبه و حوادث منطقه بررسی شد و بحمدالله در خصوص راه‌های بالا بردن سطح روابط و تقویت و تحکیم آن با یکدیگر توافق کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد که تحکیم روابط دو کشور امری بسیار با اهمیت تلقی می‌شود چرا که این تهران –ریاض دو دولت مهم در این منطقه به شمار می‌روند. وی روابط تهران –ریاض را استثنایی و مثال‌زدنی توصیف کرد که به شکل بسیار گسترده‌ای بر روابط سایر کشورهای عضو در سازمان همکاری‌های اسلامی تاثیر می‌گذارد.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.